Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Mat & Dryck

Historien om påskmust — därför dricker vi det som aldrig förr

Other: Beatrice Lundborg

Svenska folket dricker påskmust som aldrig förr. Konsumtionen har fördubblats de senaste tio åren och bryggerierna räknar med en rekordförsäljning i år.

Så vad är egentligen grejen med denna urgamla maltdryck?

Foto: CarlsbergSedan 2006 har försäljningen av påskmust ökat från 4,5 miljoner liter till cirka 10 miljoner liter.

Vi har alltså fördubblat vår konsumtion under de senaste tio åren.

Henric Byström är informationschef vid Carlsberg som tillverkar Apotekarnes påskmust.

– Vi har sett att försäljningen har ökat konstant år för år. Därför räknar vi med att årets försäljning kommer att slå rekord ganska rejält, säger han, och berättar att försäljningen av julmust slår påskmusten fyra gånger om med 40 miljoner liter på ett år.

Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest.

Varför?

– Det är en kombination av många olika faktorer. Mat och dryck står högt i kurs när vi samlar familj och vänner, särskilt vid en stor svensk årshögtid som påsk.

Bryggerierna har gjort försök att lansera en sommarmust vid tiden kring midsommar. Men det har blivit en flopp, berättar Henrik Byström.

– Av någon anledning vill inte folk dricka must när det är sommar och varmt.

Det hindrar inte att en rad bryggerier har tagit fram lagrade varianter som säljer till påsk.

Henric Byström försäkrar oss om att man inte bara märker om de julmustflaskor som blivit över och säljer dem som påskmust. Det skulle inte fungera med hållbarheten, bedyrar han.

Av någon anledning vill inte folk dricka must när det är sommar och varmt.

Att den svenska musten är så populär beror på att den har en sådan tydlig smak av malt och kryddor, menar måltidshistorikern Richard Tellström.

– Det gör att den passar särskilt bra till det svenska matackordet, det vill säga mat som serveras vid årshögtiderna påsk och jul.

Det är då vi ställer fram den traditionella ”lagringsmaten” såsom ost, smörgåsmat och olika fisk- och köttsorter på bordet.

– Must är en kul specialitet som vi har i det här landet, säger Richard Tellström.

Han berättar att den framställdes för första gången 1910 som ett alkoholfritt alternativ till öl. Det gjorde att den var kopplad till nykterhetsrörelsen.

Foto: Carlsberg

Men den slog inte igenom på julbordet förrän tjugo år senare, på trettiotalet, enligt Richard Tellström.

– Påskmusten kom ännu senare, någon gång under efterkrigstiden på fyrtio- och femtiotalen, säger han.

Mycket handlade om att den svenska livsmedelsindustrin mellan 20- och 50-talen börjar framställa så kallad konceptmat.

Det gjorde att man kunde gå till affären och köpa olika sorters färdigmat, i stället för att behöva göra den själv. Det kunde vara färdiginlagd sill, charkuteriprodukter som falukorv och prickigkorv, färdig majonnäs på tub. Alla olika delar som man tidigare var tvungen att göra själv för att bygga pusslet till en årshögtidsfest. Det gällde även dryck som påskmust och påsköl.

Jag får panik av att allt ska vara så öppet i dag.

Vad är det för skillnad i smak mellan den första musten 1910, och den som vi har på bordet i dag?

– Spontant skulle jag säga att det har blivit mer läsk och mindre maltdryck. Den var kryddstarkare och mer kärv tillbaka i tiden.

Som svagdricka?

– Det är egentligen en annan dryck som har varit måltidsdricka i Sverige under århundraden. Men man skulle kunna säga att de tillhör samma familj.

Hur ser då familjen ut?

– Föräldrarna heter öl. De fick barn som heter svagdricka, och enbärsdricka. Sedan kan man säga att det kom barnbarn. Först julmust, och sedan påskmust.

Kusinerna i den här släkten skulle i så fall vara andra utblandade maltdrycker, som till exempel mumman, som är en blandning av olika sorters öl och sprit.

Det har även funnits importerade ölsorter på de svenska högtiderna. Richard Tellström kallar dem för de okända släktingar från kontinenten, eller invandrare.

– Det kunde vara tyska ölsorter och porter som har anor från 1700-talet. De här dryckerna tillsammans gör att det så småningom skapas de här barnbarnen som alltså är jul- och påskmust.

Foto:

Enligt Richard Tellström hittar man det första beviset på att påskmusten hade uppstått i Dagens Nyheter.

Det är en annons från Apotekarnes med rubriken ”Glad påsk med goda drycker” som är publicerad den 31 mars 1947. I annonsen görs det reklam för sju olika sorters läsk varav påskmust är den ena.

Där står att det är en ”skummande dryck med fyllig, god smak”.

– Den här annonsen är den första, vilket betyder att det är påskmustens 70-årsdag i år, säger Richard Tellström.

• Quiz: Vad kan du om påskhandeln?

Receptet på must är ända sedan debuten 1910 hemligt. Det är det familjeägda företaget Roberts i Örebro som har bevarat en air av exklusivitet. För att lyckas har man bland annat låtit bli att ta patent på receptet.

Richard Tellström tror att hela grejen med hemliga recept är på väg att försvinna eftersom vi delar information mellan varandra på helt annat sätt än tidigare generationer.

– I dag finns det dessutom så många matallergiska människor som, av medicinska eller psykosomatiska anledningar, måste veta vad som finns i allting.

Matilda Elvesson som är informatör vid Carlsberg, håller inte med om att hemliga recept är på utdöende.

– Jag får panik av att allt ska vara så öppet i dag. Om man googlar på kladdkaka på nätet så får man upp tio miljoner träffar. Man vet inte vilket man ska välja. Just därför är det så extra spännande att ha moster Agdas hemliga recept.