Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 23:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/mat-dryck/matkronika-sma-forandringar-racker-langt/

Mat & Dryck

Elin Peters: Små förändringar räcker långt

3 x råkostsallad och köttfärslimpa med linser och rostade rotfrukter. Foto: Thomas Karlsson

KRÖNIKA. Det är inte komplicerat att äta lite bättre. Att göra små justeringar i den mat man äter ofta räcker långt. Dessutom är det gott och kul.

Recept: Fem klassiker på nyttigare sätt 

När jag var ny som matredaktör för tio år sedan var dieter som GI och LCHF populära. Läsare mejlade och efterfrågade siffror på exakt hur mycket kolhydrater en viss rätt innehöll, och alla förväntades välja så kallade ovanjordgrönsaker framför rotfrukter.

Sedan svängde pendeln, och i stället för näringsvärden började man intressera sig för framställningsmetoder. Ekologiskt eller närproducerat – men framför allt skulle man laga mat i säsong. Publicerade DN recept med tomater i februari kunde man räkna med att engagerade läsare hörde av sig. 

Sedan gled fokus över till klimatfrågorna – borde vi inte egentligen sluta äta kött? Det spelade ingen roll om vi hade massor med grönsaksrecept, en stor köttbit på bild ledde ofrånkomligt till mejlstorm.

Inget är så bra att man alltid ska äta det, och inget är så dåligt att man aldrig ska äta det.

Den vegetariska trenden är fortsatt stark, men nu är hälsan i fokus också. Det pratas raw food, tarmbakterier, anti-inflammatorisk kost och att man ska bli ”näringsjägare”. Superingredienser som gurkmeja sägs skydda mot både det ena och det andra – samtidigt som man kan äta sig snygg.

Jag tror att man måste välja mellan kostråd och livsstil. En livsstil innehåller symboler, värdeord – och är något man förväntas lägga mycket tid på. Kostråden klingar inte lika spännande, är inte lika snabbrörliga, och vinner på att vara enkla och tydliga: Ät mer grönt. Rör på dig. Ät varierat.

För det mesta är det ju inte komplicerat att äta lite bättre. Att göra små justeringar i den mat man äter ofta räcker långt, i stället för att peka ut några speciella livsmedel som ”förbjudna”. Och ju mer varierat man äter, desto fler olika näringsämnen får man i sig. Dessutom är det gott och kul. 

Men som en klok person sa om mat: ”Inget är så bra att man alltid ska äta det, och inget är så dåligt att man aldrig ska äta det”.