Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-12 11:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/mat-dryck/tio-rad-till-dig-som-funderar-pa-att-bunkra-mat/

Mat & Dryck

Tio råd till dig som funderar på att bunkra mat

Glöm inte grönsakerna! Kål går att variera och håller länge.
Glöm inte grönsakerna! Kål går att variera och håller länge. Foto: Lina Eriksson

Elin Peters, DN:s matredaktör, tipsar om vad du ska tänka på innan du ger dig ut för att fylla på matförrådet.

1. Tänk efter före. Vad har du redan hemma och vad behöver du? Att i panik handla allt du ser gör ingen nytta – då riskerar du bara att få slänga, dessutom blir det inget kvar till andra.

2. Har du plats i kyl, frys och skafferi? Anpassa inköpen. Till exempel mjölk, fisk och köttfärs går fint att frysa. Dela gärna upp dem i mindre förpackningar. Är det fullt i frysen? Då är det kanske läge att äta av det du redan har.

3. Fokusera inte bara på konserver. Så länge det finns el och vatten finns det ingen anledning att äta tråkig konservmat. Planera för att laga vanlig mat, satsa på sådant du är van vid att laga och tycker är gott. Gillar du att laga mat är det här ett perfekt läge att laga mat från grunden, som behöver lite tid. 

4. Variera dig. Visst, pasta är kanske praktiskt – men vem vill äta spagetti i två veckor? Så köp hellre mindre mängder av mer; som ris, pasta, bulgur, potatis, couscous. Baljväxter och linser är bra att dryga ut med och finns både färdigkokt på tetra och torkade.

Bönor finns både färdigkokta och torkade.
Bönor finns både färdigkokta och torkade. Foto: Sam Stadener

5. Satsa på frukt och grönt. Se till att ha ett bra förråd med grönsaker du gillar. Bland annat kål, lök och rotfrukter har lång hållbarhet. Glöm inte frukten, till exempel äpplen och citrusfrukter är trevligt att ha hemma och kan också användas i matlagningen. I frysdisken kan du hitta bär, bönor och växtbaserade produkter.

6. Håll koll på hållbarheten. Många av de livsmedel vi använder har lång hållbarhet om de förvaras rätt. Köp inte för mycket av sådant med kort hållbarhet – om du inte tänkt frysa in det

7. Ät gott och må gott. Se till att få i dig bra näringsämnen och mycket vitaminer. Och laga mat du tycker om. Inget blir bättre av att man äter tråkig eller äcklig mat.

8. Se till att du har smaksättare och basråvaror. Kryddor och matfett kommer att behövas. Örtkryddor kan du köpa frysta, hellre än i kruka.

9. Dela med dig och få tillbaka. Har du för mycket av något? Eller för lite? Dela med dig till vänner och grannar – de kanske har något att byta med? 

10. Hämta hem mat och fika från restauranger och kaféer i kvarteret ibland. Det är gott och ger lite omväxling. 

Läs mer: Smaklig spis när det är kris 

Ämnen i artikeln

Matsvinn
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt