Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 07:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/mat-dryck/vagen-genom-krisen-for-bryggerierna/

Dryck

Vägen genom krisen för bryggerierna

Benchwarmers Brewing har ett eget ”taproom”.
Benchwarmers Brewing har ett eget ”taproom”. Foto: Andreas Seger

Syrade grönsaker, pub och lågalkoholöl. När restaurangförsäljningen försvann och festivalerna ställdes in fick bryggerierna tänka om. Sanna Lindberg har pratat med fyra bryggerier som tagit olika vägar.

Brekeriet.
Brekeriet. Foto: Privat

Brekeriet: Syrade grönsaker, mixlådor och sprit

”Vi har varit snabba med att ställa om och redan hunnit sjösätta många projekt vi drömt om. Jag och mina bröder driver ett surölsbryggeri där mikroorganismer är i fokus. Vi syrar också grönsaker hemma och har funderat på att göra det i större skala då det ligger i linje med vårt öl. När försäljningen av öl började gå ner satte vi i gång, redan nu finns grönsaksburkarna till försäljning i vår nyöppnade gårdsbutik och webbshop, där vi även säljer vår lätt- och folköl. 

I mars kom vår efterlängtade destille­ringsmaskin. Vi har provdestillerat under ett års tid och tycker att vårt vildjästa öl, oftast med frukt och bär, ger en härlig dimension till destillatet. Snart lanseras Brekeriets gin. Utöver detta har vi satt ihop olika mixlådor som säljs via privatimport och efterfrågan har varit stor! I samband med släppen av lådorna har alla som velat kunnat vara med på en liveprovning av ölen och fått en streamad rundvisning av bryggeriet. Ska man se positivt på krisen så har vi varit tvungna att komma fram till många kreativa lösningar som vi kanske aldrig tänkt på om allt varit som vanligt.” 

Berättat av André Ek

Stockholm Brewing Co
Stockholm Brewing Co Foto: Privat

Stockholm Brewing Co: Från starköl till folköl

”Jag kände i mitten av mars på mig att pandemin skulle drabba restauranger enormt och vi tog ett blixtbeslut att fylla upp några tankar med folköl i stället. Där är marknaden annorlunda och vi kan sälja ölen direkt till privatkund. Det är dock sämre lönsamhet i folköl, så det är något vi gör nu för att få avsättning för produktionen men inget vi kommer att fokusera på i längden. Det har vi helt enkelt inte råd med, så liten produktion som vi har.

Normalt är 70 procent av vår försäljning till restaurang och bar och den delen försvann helt i mitten av mars. Det är katastrof så klart, men vi gör vad vi kan för att försöka nå ut så att folk köper mer av vårt vanliga öl på Systembolaget. Folkölen säljer vi i dagligvaruhandeln, i bryggeriet, på Reko-ringar och levererar hem. Det är en tuff tid, men framtiden är ljus – det måste man tro! Inte bara vad gäller hantverksöl, utan livet generellt. Jag tror att en del kommer få det riktigt tufft och några har redan stängt ner. Vi gör allt vi kan för att komma igenom den här krisen ännu starkare!” 

Berättat av Niklas Jakobson

Omnipollo
Omnipollo Foto: Privat

Omnipollo: Nyponsoppa, blåbärssoppa och ostkaka

”Måndagen den 16 mars 2020 gick våra 45 exportmarknader upp i rök. Tajmningen för en global pandemi är aldrig bra, men eftersom vi precis köpt ett eget bryggeri känns det under omständigheterna okej eftersom att vi räknar med att öppna både det nya bryggeriet och baren först i början av 2021. Just nu lägger vi mycket tid på att planera för framtiden.

Under våren har vi bland annat lanserat en helt ny serie av alkoholfria öl som tagit avstamp i vår svenska barndom. Det är magiskt att kunna jobba med dryck utan alkohol, möjligheterna är obegränsade. Vi började med alkoholfri öl redan förra året och Omnipollo Knox, en rejält humlad pale ale, finns i dag på alla systembolag. Under maj har vi kört ut tusentals gratisburkar av Knox till restauranger i Stockholm med förhoppningen om att driva på deras försäljning i dessa svåra tider. Vi finns till för att sprida glädje kring hantverksöl och att vara pessimistiska ligger inte i vår natur. Däremot sörjer jag de duktiga restauranger och bryggerier som kan slås ut om det här håller på för länge. Det tog 20 år att bygga upp ölscenen i Sverige och bara veckor att rasera den. Sorgligt. Men med det sagt har vi det bättre i Sverige än nästan alla andra platser i världen.”

Berättat av Henok Fentie 

Bild 1 av 2 Benchwarmers Brewing.
Foto: Andreas Seger
Bild 2 av 2 Benchwarmers Brewing.
Foto: Andreas Seger

Benchwarmers Brewing: Öppnar ett taproom

”Att ha fullkomlig kontroll över hur ens produkt hanteras – från maltkross till hur ett urdrucket glas diskas – det är en enorm frihetskänsla. Vi vet hur ölet bryggts, hur det ska presenteras och serveras. Ett eget ’taproom’ var vår dröm redan från början. Att öppna mitt under pandemin såg länge ut att bli nattsvart. Men vi plockade bort sittplatser, anpassade antalet öl, adderade bordsservering och...öppnade trots allt. Efter omständigheterna har vi haft en fantastisk månad och gästerna har varit väldigt förstående. Det är ett viktigt och väldigt tacksamt komplement till bryggeriverksamheten, en plats där vi kan testa provbrygder, ta emot direkt feedback samt få ovärderlig exponering av varumärket.

När pandemin tog fart hade vi fortfarande inte riktigt kommit i gång med vår restaurangförsäljning utan sålde det allra mesta via Systembolaget. En försäljningskanal som utvecklas positivt just nu. Jag tror att vi den närmaste tiden kommer att se en stor förändring på Systembolagets hyllor, det kommer bli trängre och bättre. I brist på gårdsförsäljning är det viktigt att monopolet tar sitt ansvar för den svenska dryckesutvecklingen.” 

Berättat av Magnus Svensson 

Läs mer: De hade jobbat med restaurangen i flera år – sedan kom corona 

Läs mer: Fem ögonblicksbilder av krögarnas nya vardag