Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-28 13:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/alskad-och-utskalld-chevrolet-corvair/

MOTOR

Älskad och utskälld – Chevrolet Corvair

Modellen, tillverkad mellan 1960 och 1969, hade motorn bak och bensintanken fram.
Modellen, tillverkad mellan 1960 och 1969, hade motorn bak och bensintanken fram. Foto: Francis W Henry

Chevrolet Corvair, en bilmodell inskriven i historieböckerna på ett inte allt för insmickrande sätt.

Margareta Henry älskade dock sin bil som också var hennes första. Här är hennes bilder från Virginia, USA, där hon bodde under några år under 1960-talet.

Dagens bilminne flyttar oss över Atlanten till Woodbridge i Virginia och året 1966. Margareta Henry har skickat oss dessa bilder på sin Chevrolet Corvair med grön galonklädsel som var stekhet att sitta på på sommaren och iskall på vintern.

– Jag älskade min lilla bil och använde den flitigt. Nu kunde jag själv åka och handla tillsammans med min lille son. Oh, my god! På den tiden fanns inga barnstolar och jag kommer inte ihåg om det fanns säkerhets­bälten ens, berättar Margareta Henry för DN Motor.

Margareta Henry använde sin Chevrolet Corvair flitigt.
Margareta Henry använde sin Chevrolet Corvair flitigt. Foto: Francis W Henry

Jo, Corvair betraktades faktiskt som liten i USA hur konstigt det än kan verka för oss européer. Motorn var placerad bak, som på en Folkvagn, vilket var en udda lösning, och bilmodellen fick utstå kritik. Margareta Henry har järnkoll på historien.

– Det var en mycket utskälld bil på 60-talet genom Ralph Nader och hans Nader’s Raiders. Han gjorde sig känd för sin aktivism i USA för trafiksäkerhet och sin kamp mot storföretagen. Han var en förgrundsgestalt för miljörörelsen i USA. Han engagerade sig redan under studietiden mot vad han ansåg vara bristande säkerhet i General Motors bilar och då särskilt Chevrolet Corvair, berättar Margareta Henry.

Bilen stod i centrum i Ralph Naders bok ”Unsafe at any speed” utgiven 1965 och som två år senare kom ut i svensk upplaga vid namn ”Den livsfarliga bilen”. Senare tester gjorde dock gällande att Corvair var lika säker som andra bilar från sin tid.

– Hans arbete i USA bidrog till att Sverige bildade Konsument­ombudsmannen 1971. Nader’s Raiders bestod av ett antal juridikstudenter som 1968 undersökte Federal trade commission (USA:s motsvarighet till Konkurrens­verket och Konsument­verket reds. anm.). Detta ledde senare till en total översyn av byrån, skriver Margareta Henry som minns att det kostade tre dollar och 50 cent att fylla Chevroletens bensintank.

Familjen hade även en Pontiac Tempest hardtop från 1964/65 och hennes senaste bil var en … Audi.

– Min sista bil var en Audi 80 2,6 E med originalspoiler från 1993. Den gick till de sälla jaktmarkerna för fem år sedan, avslutar Margareta Henry.

Margareta Henrys första bil, senast blev det en Audi.
Margareta Henrys första bil, senast blev det en Audi. Foto: Francis W Henry

Läs mer: Fler bilder på läsarnas bilar

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt