Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-08-04 15:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/att-valja-bil-svarare-an-nagonsin/

MOTOR | KRÖNIKA

Jonas Fröberg: Att välja bil är svårare än någonsin

Det pirrar i bröstet. Du har hittat drömlägenheten och ska skriva på ditt livs största affär inne på banken. Bankmannen mitt emot dig ler.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Men under skrivbordet pyser en rökmaskin. Det öppna kontorslandskapet fylls med rök och discomusiken dunkar så det piper i öronen. Snart kan du inte se mer än en decimeter framför dig. Då sticker bankmannen fram lånepapper och vrålar ”skriv på här bara så blir allt bra!”

Scenen är naturligtvis fiktiv – men när det gäller bilvärlden finns likheter.

För bara ett par år sedan var den stora frågan för dig som skulle byta bil:

Vilken dieselbil skulle du köpa?

I dag är alternativen oräkneliga. Inte bara huruvida du ska välja elbil, laddhybrid, hybrid eller bensin.

Ska du köpa, ha som tjänstebil, privatleasa, prenumerera eller välja något av snabbt framväxande alternativen i gränslandet mellan hyra/dela/leasa bil. Och vad kostar det?

Går du in på en bilimportörs hemsida för att få – och här kommer ett närmast utrotningshotat ord - information – möts du oftast av flimrande bilder på unga människor och budskap som ”Det här är ingen bil” eller pr-avgrundsvrål som ”Change mobility forever!”.  Att få en överblick av fakta, villkor och priser är närmast omöjligt.

Ta bara Volvo cars hemsida. Där kallas förvirrande nog både laddhybrider och elbilar för ”Recharge”. Stort uppslagna siffror berättar om ”upp till 418 km räckvidd på el” utan att det informeras om viken bilmodell det gäller. En ”Recharge” kan tydligen fås till 5 690 kronor per månad. Några klick till undermenyer säger att detta verkar vara Volvos egen ”prenumeration”. Men samtidigt, som en bitter konkurrent, pumpar Volvoåterförsäljare ut privatleasingerbjudnaden på, som det tycks, samma Volvo ”recharge”. Vad är egentligen skillnaden? Vad ska du välja?

Aldrig har vi i journalistiken haft en viktigare roll att fylla för dig. Vi ska göra vårt yttersta. Mejla gärna om du själv har tankar om detta.

Läs mer: Fler artiklar om elbilar

Ämnen i artikeln

Volvo Cars
Elbil

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt