Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-07-29 09:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/audis-svar-pa-volkswagen-id-4/

MOTOR

Audis svar på Volkswagen ID.4

Audi räknar med att Q4 e-tron blir den mest sålda modellen under 2022.
Audi räknar med att Q4 e-tron blir den mest sålda modellen under 2022. Foto: Patrik Lindgren

Med elbilarna Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq på banan lanserar nu Audi modellen Q4 e-tron. Byggd på samma teknik men först ut med fyrhjulsdrift.

Efter en ganska trög start börjar elbilarna från Volkswagen-koncernen nu att komma på bred front. Det är dags för Audi att lansera sin första modell byggd på samma grund, den så kallade MEB-plattformen, som tidigare lanserade Volkswagen ID.3, ID.4 och Skoda Enyaq.

Att Audi riktar sig till en mer välbärgad målgrupp än Skoda och Volkswagen är befäst sedan länge, men även om nya Q4 e-tron har fått en egen identitet så lyser Volkswagenarvet igenom. Formerna över de bakre hjulhusen påminner en hel del om ID.4, så även ljusribban som sträcker sig över bakdelen. Men överlag har Q4 e-tron mer tyskt åtstramade former än ID.4 som nästan upplevs lekfull i jämförelse.

Provkörningsbilen är en Audi Q4 50 e-tron quattro som i nuläget är toppversionen och den första elbilen baserad på den så kallade MEB-plattformen att lanseras med fyrhjulsdrift. Den bakhjulsdrivna grundversionen Q4 35 e-tron har ett grundpris på 475 000 kronor, lägre än Skoda Enyaq som dock är bättre utrustad från start.

Q4 e-tron tillverkas i staden Zwickau där Audi grundades 1909.
Q4 e-tron tillverkas i staden Zwickau där Audi grundades 1909. Foto: Patrik Lindgren

På grund av den extra motorn som driver framhjulen har 50 quattro lite kortare räckvidd än den bakhjulsdrivna 40-versionen med lika stort batteri, 48,3 respektive 51,6 mil ska de ta sig. Den minsta 35-versionen med ett batteri på 52 i stället för 77 kilowattimmar klarar som mest 34,1 mil.

När det blir dags att ladda klarar 40- och 50-versionerna upp till 125 kilowatts snabbladdning och 11 kilowatt med laddbox hemma. 35-versionen får nöja sig med 100 respektive 7,6 kilowatt i grundutförande. Under det första året ingår Audis e-tron Charging Service och du får snabbladda till ett reducerat pris om 3:30 kronor per kilowattimme hos Ionity. Därefter kostar tjänsten 189:45 kronor per månad.

Den dyrare 50-versionen har sportstolar som standard.
Den dyrare 50-versionen har sportstolar som standard. Foto: Patrik Lindgren

Känslan i kupén är exklusiv med hög kvalitet på materialval och designen har för märket typiskt raka linjer. Med den lilla vippknappen på mittkonsolen läggs växeln i och med ytterligare en vippning aktiveras B-läget som ger bromskraftåtervinning med tydlig inbromsning när foten tas från gaspedalen.

Färden är fast men ändå bekväm i stolar med bra stoppning, stöd och justermöjligheter. Styrningen har mer välavvägd tyngd jämfört med syskonbilarna från Volkswagen och Skoda. På grund av elbilens tysta gång framträder ett sorl från däcken som störande och troligen kan det till viss del skyllas på provbilens däckstorlek. 21-tumsfälgar med breda, tunna däck sitter monterade som extrautrustning. Standard är 19-tum.

Volkswagen-gruppen har väntat med att lansera någon av de andra märkenas modeller med fyrhjulsdrift, som ju är Audis signum. Men inom kort kommer även Skoda och Volkswagen med fyrhjulsdrivna versioner och ungefär samtidigt under sensommaren kommer ytterligare en version av Q4 e-tron lanseras – coupéversionen Sportback.

Är du sedan tidigare bekant med Audi kommer du att känna dig som hemma i Q4 e-tron. Men med tanke på att koncernens andra märken är på gång med direkta konkurrenter som i stort sett har samma grundprestanda till ett lägre pris bör du kanske vänta med din beställning.

På hemmaplan går det att ladda med upp till 11 kilowatts effekt.
På hemmaplan går det att ladda med upp till 11 kilowatts effekt. Foto: Patrik Lindgren

Läs mer: Du betalar för dyrt för elbilsservicen

Läs mer: Fler fordonstester

Ämnen i artikeln

Biltester
Audi
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt