Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-16 10:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/begagnad-elbil-till-lagpris-med-kort-rackvidd/

Motor

Begagnad elbil till lågpris – med kort räckvidd

Bild 1 av 4 Tre och en halv meter i längd gör Volkswagen e-Up smidig som få.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 4 Senare modeller saknar pekskärm, man får använda mobiltelefonen.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 3 av 4 Komforten duger för längre sträckor, vilket det aldrig blir i e-Up.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 4 av 4 Trots sin ringa storlek imponerar e-Up när det kommer till interiörutrymme.
Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen e-Up är tillsammans med syskonbilarna Seat Mii electric och Skoda Citigoe iv Sveriges billigaste elbil. Nybilsförsäljningen är på sluttampen men som begagnade är de attraktiva alternativ.

Ända sedan den eldrivna versionen av Volkswagen Up kom till Sverige 2014 har den varit en av de billigaste elbilarna på marknaden. Konkurrensen har främst Renault Zoe stått för.

På begagnatmarknaden får dessa bägge sällskap av första generationens Nissan Leaf i kampen om att vara billigast. Alla går att köpa för omkring 110 000 kronor. Det finns billigare Zoe och Leaf till salu, men då säljs de oftast utan batteri som då måste hyras i stället.

När e-Up lanserades i Sverige 2014 var nybilspriset satt till höga 269 500 kronor. I dag, sex år senare, kostar en ny Skoda Citigoe iv eller Seat Mii i eldrivet utförande lika mycket. Båda dessa är i dag mycket bättre elbilar än vad e-Up var när den kom, främst tack vare batteriet.

2019 fick trion en rejäl ökning av batterikapaciteten från låga 18,7 till 32,3 kilowattimmar. På begagnatmarknaden är det främst den lägre kapaciteten som gäller och det räcker i bästa fall till 15 mils körning. Vintertid är räckvidden snarare tio mil, vilket kan göra pendlande till ett problem.

E-up är ett bra alternativ för den som söker en pendlarbil eller kör kortare sträckor.
E-up är ett bra alternativ för den som söker en pendlarbil eller kör kortare sträckor. Foto: Glenn Lindberg

Konkurrerande Leaf och Zoe är inte mycket bättre när det kommer till räckvidd, åtminstone inte de tidiga modellerna som hade ett batteripaket på 24 respektive 22 kilowattimmar. Ska man ha en elbil med hygglig räckvidd får man höja ribban till strax under 200.000 kronor där Renault Zoe med större batteri på 41 kilowattimmar kan hittas.

Billigare Zoe finns, men då tillkommer batterihyra. Även Hyundai Ioniq med batteri på 28 kilowattimmar finns för liknande pris.

Bortsett från ökad batterikapacitet har uppdateringarna för e-Up och syskonmodellerna under modellernas livslängd varit få. Till modellår 2017 fick e-Up en uppdatering med små designförändringar på stötfångare och lampor, den största och egentligen enda viktiga uppdateringen gällde informationssystemet. Från början hade bilen en uppstickande skärm, men i och med uppdateringen togs den bort och ersattes av en mobilhållare och en app till mobiltelefonen.

Om du köper ett exemplar efter uppdateringen se då till att du får med mobilhållaren som ingår i bilen. Och som alltid vid köp av en elbil, se till att laddkablar ingår i köpet, de är nämligen dyra.

Bilen är endast 354 centimeter lång, men utrymmena överraskar både i fram- och baksäte. Bagageutrymmet tar som mest 923 liter. Körmässigt erbjuder bilen ett piggt uppträdande på vägen. Eldriften passar biltypen, 82 hästkrafter kan låta lite men med ett högt vridmoment och en direkt kraftutveckling är det mer än tillräckligt.

Säkerhetsmässigt märks autobroms som standard men bilen har inte övertygat i tidningen Teknikens Världs älg- och bromstest.

Bara 82 hästkrafter men ett bra vridmoment.
Bara 82 hästkrafter men ett bra vridmoment. Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen e-Up har haft en del tillförlitlighetsproblem. Den enskilt största problemkällan har varit en tätning runt batteriet som, på vissa bilexemplar, inte har fungerat så effektivt som den borde. Enligt tysk media återkallades 11.200 bilar i Europa tillverkade fram till mars 2017.

Påverkade bilar fick ett varningsmeddelande på instrumentpanelen, så om exemplaret du köper skulle vara drabbat av det här så märks det.

Up-köpare verkar överlag vara nöjda med sina bilar, men en del problem med bromsarna har rapporterats. Bilen har trumbromsar bak, men skivbromsarna fram har i vissa fall drabbats av obalans, i extrema fall har de fått bytas ut helt. Bromsarna kan även kärva, så testa bromsarna upprepade gånger under en eventuell provkörning och var noga med att notera eventuella vibrationer eller missljud.

Läs mer: Fler biltester

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt