Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-01 13:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/begagnade-bilar-allt-dyrare-raden-till-dig-som-ska-byta-bil/

MOTOR

Begagnade bilar allt dyrare – råden till dig som ska byta bil

En rejält begagnad elbil kan vara ett smart köp, det blir billiga mil.
Foto: Patrik Lindgren

Skenande drivmedelspriser, stigande ränta, inflation, långa leveranstider, EU-förbud mot förbränningsmotorer och ett omvälvande teknikskifte. Det är många faktorer som påverkar begagnatpriserna de kommande åren.

Priserna på begagnat har rusat och det är svårt att få tag på nya bilar med någorlunda kort leveranstid. Den som köpte rätt bil för några år sedan kan i dag sälja den till samma pris, eller till och med med en vinst, och därmed ha ägt och kört bil extremt billigt.

Vi frågar Karl Wahlin, expert och analytiker på företaget Bilpriser, vad det går att se i spåkulan i dag. Som analytiker med begagnatpriser som specialitet ser han dagligen åt vilka håll trender pekar och hur efterfrågan förändras över tiden.

Enligt Karl Wahlin har det skett ett trendskifte de senaste åren. Den gamla sanningen att värdet på en bil halveras efter tre till fyra år gäller inte längre.

– För vissa enskilda objekt kan det vara så, men tittar man på modellnivå så är det faktiskt inga bilar som tappar värde på det sättet just nu.

Karl Wahlin menar att det är flera faktorer som driver upp priserna på begagnat för tillfället. Och hans bedömning är att det kommer att finnas ett underskott på nya och nästan nya bilar de närmaste åren. Den viktigaste anledningen stavas komponentbrist – vilket har resulterat i omfattande produktionsstopp med långa leveranstider som följd.

Eftersom det är långa leveranstider på nya elbilar, kan det inte vara smart att köpa en begagnad?

– Jodå, det absolut billigaste sättet att köra bil på är att köpa en rejält begagnad elbil, typ en Nissan Leaf för runt 100 000 kronor. Då har du låga servicekostnader och betalar nästan bara för elen. Men det kräver att du har ett körmönster som tillåter det och att du kan ladda hemma. Men jag brukar inte ta med det som en seriös rekommendation eftersom det blir så begränsat, det är mer för entusiasten som har gjort det till en sport att köra billigt, säger Karl Wahlin.

En äldre begagnad Nissan Leaf kan fungera om du har möjlighet att ladda ofta.
Foto: Patrik Lindgren

Om man har familj och är i behov av en lite större bil, vad skulle du rekommendera att köpa?

– Det första jag skulle fråga mig är om jag klarar mig på en elbil. För i så fall är det inte helt tokigt att privatleasa en. Men det är viktigt att man gör en egen marknadsanalys för att se vilka som är på kampanj och noggrant ta reda på vad som ingår och hur långt man köra och så vidare. Vill du i stället köpa en bil är det körmönstret som måste avgöra. Jag tycker själv att laddhybriden är ett förnuftigt val, säger Karl Wahlin och lägger till:

– Du får ner skatten, slipper räckviddsångest och kan åka väldigt billigt om du kör korta sträckor och kan ladda ofta. Mitt tips är någon av de asiatiska laddhybriderna, där får man mycket för pengarna. Överväg också de kinesiska märkena där generalagenterna subventionerar priset för att få ut bilarna på marknaden.

Karl Wahlin slår också ett slag för den icke laddbara hybriden, som har bra bränsleekonomi och är betydligt billigare än laddhybriderna.

– Titta på till exempel Toyota RAV4, du kan köra många mil med den vanliga hybriden innan det hade blivit billigare att köra laddhybriden. Och skatten är heller inte så avskräckande.

Som DN tidigare berättat har det varit en ren förlustaffär att privatleasa de senaste åren och det har lönat sig att köpa ny bil eftersom begagnatpriserna ökat så mycket. Vad är din reaktion på det?

– Ska du ha en elektrifierad bil så kostar det ganska mycket, och det är svårt att förutse hur begagnatpriserna på såna bilar kommer att utvecklas eftersom teknikutvecklingen går så snabbt. En laddhybrid tror jag inte kommer att gå så många fler kilometer längre än i dag eller ta särskilt mycket kortare tid att ladda, men med rena elbilar händer det så mycket så personligen hade jag privatleasat i stället för att köpa en just nu, menar Karl Wahlin.

Om jag är sugen på att byta bil fast jag egentligen inte har ett jättestort behov, ska jag avvakta då?

– Det lär ju inte bli billigare i framtiden, speciellt inte med den inflation som vi har nu. Visst finns det faktorer som kan pressa ned begagnatpriserna, men det är fler faktorer som påverkar uppåt. Min bedömning är att begagnatpriserna kommer att vara fortsatt höga de närmaste åren. Jag tror att det bästa tillfället att göra affär är i dag. Och det var det i går också.

– Visst finns det faktorer som kan pressa ned begagnatpriserna, men det är fler faktorer som påverkar uppåt, säger Karl Wahlin, analytiker på företaget Bilpriser.
Foto: Teknikens Värld

Läs mer: Fler texter om elbilar

Ämnen i artikeln

Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt