Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-02 11:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/bra-rackvidd-men-samre-forpackad-for-audis-modell-q5/

MOTOR

Bra räckvidd men sämre förpackad för Audis modell Q5

Q5 som laddhybrid är egentligen inte så stor, men den känns stor och väger nästan 2 300 kilo.
Q5 som laddhybrid är egentligen inte så stor, men den känns stor och väger nästan 2 300 kilo. Foto: Linus Pröjtz

Audis modell Q5 har fått sin medelåldersuppdatering. Vi provkör modellen med kombinationen laddhybridteknik i halvkombikaross.

Första generationen av Audis mellanstora suv Q5 visades vid bilsalongen i Peking 2008 och andra generationen såg dagens ljus 2017. En generation som under pandemin genomgått en smärre uppdatering, helt i linje med hur fordonsbranschen brukar arbeta. En lättare ansiktslyftning efter halva livstiden. Formen har till viss del fått lite vassare linjer med tydligare kontraster. Nya bakljus, ny skärmlösning för informationssystemet. Inga stora nyheter.

Men i samband med uppdateringen skedde det som gör modellen på papperet fortsatt intressant för den svenska marknaden – den erbjuds nu även som laddhybrid.

En annan nyhet är att Q5 numera även erbjuds som halvkombi, så kallad Sportback, och kombinationen av de bägge nyheterna ser ni här. Bilen med det långa namnet Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro S tronic har ett listpris på 673 700 kronor – innan bonusavdraget på 22 263 kronor gjort sitt.

Bild 1 av 2 Sportbackkarossen ger en mer halvkombi­liknande form.
Foto: Linus Pröjtz
Bild 2 av 2 I bakgrunden produceras el som tar Audi Q5 55 TFSI e 6,1 mil längs vår testslinga för laddhybrider.
Foto: Linus Pröjtz

Med litiumjonbatterierna fulladdade kör vi direkt ut på motor­vägen för att se hur länge strömmen räcker. Vi väljer EV-läge, vilket innebär ren eldrift, och nollar samtidigt trippmätaren. I och med att bensinmotorn är helt avstängd står bara 141 hästkrafter till förfogande, men det ska visa sig räcka hyfsat. Bilen är en tung pjäs, tjänstevikten anges för det här exemplaret till 2 276 kilo i registreringsbeviset.

Det drar i väg viktmässigt för alla laddhybrider, inte minst om räckvidden ska vara någorlunda bra – det gör batterierna större och tyngre. Audi uppger att denna bil ska klara 5,8 mil på el vid blandad körning.

Motorvägskörning drar mer än blandad körning, men Audin klarar motorvägen hyfsat, efter 45 kilometer är elen slut – ett klart godkänt resultat. Batteristorleken anges till 17,9 kilowattimmar, där 14,4 kilowattimmar uppges vara den användbara nettokapaciteten vilket ger en snittförbrukning på 3,2 kilowattimmar per mil.

Längs vår teststräcka där vi kör alla laddhybrider klarar sig bilen klart bättre. Snitthastigheten är betydligt lägre, vilket tydligt syns på hur långt vi kommer på ren el. Först efter 6,1 mil hoppar bensinmotorn i gång, vilket är något bättre än vad Audi själva uppger.

Baksätesdelning 40/20/40 är riktigt bra, men lastvolymen 455–1 365 liter är medioker.
Baksätesdelning 40/20/40 är riktigt bra, men lastvolymen 455–1 365 liter är medioker. Foto: Linus Pröjtz

Körbarheten är bra, den helt vibrationsfria gången vid eldrift klär i stort sett alla bilar och Audi Q5 Sportback är inget undantag. Q5 laddhybrid är standardutrustad med luftfjädring, men i körlägena för ekonomi och komfort blir bilen för mjuk och den häver sig genom kurvorna. Med något av de två fastare inställningsalternativen av fjädringen uppträder bilen bättre på vägen.

När bilen inte längre kan gå på bara el märks en lite mer trevande inställning i Q5. Effektuttaget är på papperet rejält. Den sammanlagda effekten, den så kallade system­effekten, ska vara 367 hästkrafter och vridmomentet (tänk kraft) 500 newtonmeter. Det sätter bra fart på Q5 trots den höga tjänstevikten, men samtidigt är den lite trevande och bitvis trött trots de där siffrorna.

Trycker vi gaspedalen i botten så händer det saker men vi kan ju inte köra så dagarna i ända.

Sittkomforten är god, ljudnivån låg och förarmiljön hyfsat lättorienterad. Instrumenteringen är digital och Audis skärmlösning är lätt att koppla upp sig mot med telefon och lätt att navigera sig i.

Digital förarmiljö, blandat med knappar på ratten. Bra, det gillar vi.
Digital förarmiljö, blandat med knappar på ratten. Bra, det gillar vi. Foto: Linus Pröjtz

Sen har vi det här med karossen. Smaken är väl som baken, men varför man ska köpa en suv med sluttande halvkombiform är bortom vår förståelse. Versionen blir mindre praktisk (lägre lasthöjd), den får sämre runtomsikt och den tillför egentligen inget annat än just formen.

Läs mer: Fler tester av bilar

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt