Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-08 09:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/da-ar-det-billigast-att-aka-taxi-i-stallet-for-egen-bil/

MOTOR

Då är det billigast att åka taxi i stället för egen bil

De höga bränslekostnaderna gör det dyrt att äga bil. För stadsbon kan poolbil, hyrbil eller till och med taxi vara bättre alternativ.
Foto: Emil Langvad/TT

Stigande räntor och ökade bränslepriser ger utslag i bilkalkylen. För den som bor i en stad, med närhet till poolbilar, hyrbilar och god tillgång till taxi, kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att skippa bilägandet.

Vi reder ut vad som avgör när och hur bilåkandet blir billigast.

Förutsättningarna för att lösa livet utan att äga en bil varierar stort beroende på var man bor. Finns det varken kollektivtrafik eller poolbilar i närheten av bostaden, är den egna bilen förmodligen ett måste. Detsamma gäller om man är beroende av att köra bil till arbetet varje dag.

Men för den som har nära till jobbet, och dessutom bor så att kostnaderna för både trängselskatt och parkering blir kännbara, kan det finnas alternativa sätt att åka bil utan att för den sakens skull äga en.

Eftersom förutsättningarna är så väldigt individuella är det svårt att ge ett exakt svar på när det lönar sig att välja någon form av bildelning i stället för att köpa egen bil. Maria Schnurr, senior forskare på avdelningen Mobilitet och system på Rise, uppskattar att det mellan tummen och pekfingret är vid ungefär 1 000 mil om året som gränsen går för när det lönar sig att äga en bil. Och för att kunna leva utan att äga bil krävs enligt henne egentligen att flera förutsättningar än att bara ha nära till en bilpool är uppfyllda.

Det handlar om en vardag där bilen inte behövs: jobb och utbildning samt butiker för dagligvaruhandel som kan nås med cykel, gång eller kollektivt.

– Bara då har man en livssituation där man behöver bilen endast då och då, kommenterar hon i ett mejl.

”Den som redan har bil har en tendens att slentrianmässigt använda bilen även för tillfällen där man hade kunnat åka med andra transportmedel”, menar Maria Schnurr, senior forskare på Rise.
Foto: RISE

Jämförelsen blir extra svår av att ens beteende faktiskt påverkas av det faktum att man äger en bil.

– Den som redan har bil har en tendens att slentrianmässigt använda bilen även för tillfällen där man hade kunnat åka med andra transportmedel, skriver hon och förklarar att när bilen redan är betald och står nära till hands, känner man att man lika gärna använda den.

Lägg till det att det kan kännas psykologiskt motigt för en billös att betala för en taxiresa, även om man vet att några taxiresor i månaden väl understiger månadskostnaden för att äga en bil.

För att ge ett hum om hur mycket bilkörning man får för pengarna när man kör hyrbil eller använder pilpool i stället för att äga en egen bil kan man ta M Sveriges kalkylator till hjälp. Den räknar ut månadskostnaden för bilägandet utifrån värdeminskning, körsträcka och bränslepris. I vår jämförelse med fyra populära modeller har en körsträcka på 1 100 mil om året använts.

Eftersom möjligheten att ersätta bilägande med poolbil, taxi och hyrbil i princip bara finns i städer har ett antagande om parkeringskostnader på 800 kronor i månaden gjorts. Innehavstiden som används i beräkningen ligger på fem år. Generellt kan man dock säga att en bil blir billigare ju längre man äger den, men reparationskostnaderna kan bli både oförutsägbara och höga med en gammal bil.

De bilar som är med i jämförelsen är en bensindriven Volkswagen Golf från 2016, en dieseldriven Volvo V70 från 2011, en Kia Ceed laddhybrid från 2020 och en ny Volvo XC90 Recharge. Månadskostnaden varierar enligt M Sveriges kalkyl mellan 3.648 och 9.831 kronor, utifrån antagandet att bilarna köpts kontant. Exakt vilken ränta man kan få på billånet är nämligen svårt att säga. Enligt jämförelsesajten Compricer är spannet stort, mellan 3,5 och 24,9 procent.

Den som använder poolbil och betalar 85 kronor i timmen för bilen får betala 1 700 kronor för att köra 20 timmar i månaden. Vid ett timpris på 110 kronor kan man köra drygt 15 timmar för samma pris. På det tillkommer ett kilometerpris på två kronor.

Någon månatlig parkeringsavgift behöver man egentligen inte oroa sig över eftersom poolbilar normalt har egna parkeringsplatser. Vissa utgifter för parkering kan det dock bli om man måste betala parkeringsavgift på sin destination. Bor man i en stad med trängselskatt brukar det vara inkluderat i priset med poolbil.

Eftersom poolbilen har ett timpris, lämpar den sig allra bäst för den som gör kortare ärenden med bilen. Att använda poolbil och bara låta den stå parkerad långa perioder blir dyrt, bilpendling till jobbet är därför inget alternativ.

För den som behöver bil ganska sällan och som gör relativt korta resor kan taxi vara en lösning. Enligt Taxiförbundet är genomsnittskostnaden för en taxiresa på 16 kilometer (vilket är genomsnittslängden på en taxiresa) 385 kronor.

Gör man utflykter över längre tid är hyrbil ett alternativ. Priset på en hyrbil varierar stort beroende på vilken modell man hyr. Volvos minsta suv XC40 eller Citroëns stora C5 kostar runt 1 000 kronor dygnet att hyra på bensinstationen.

Med bilpool eller hyrbil måste man alltid ha i bakhuvudet att bilen ska lämnas tillbaka i tid och det gäller att det finns en ledig bil när man behöver den. Å andra sidan behöver man aldrig bekymra sig över däckbyten eller bilbesiktning och mycket sällan över när det är städdag så att man riskerar parkeringsböter.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentarsfältet stänger. Nu finns inte längre möjligheten att kommentera artiklar på DN. Vi hoppas att ni som uppskattat att kommentera artiklar ändå fortsätter att engagera er i vår journalistik, och tar debatten vidare på andra vis. Tack alla läsare för ert engagemang!

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt