Kinesiska Byd har inspirerats av havet till sina senaste tillskott i portföljen och vi har fått en glimt av kompaktsuven Dolphin. En del minus upptäcks snabbt – bilen saknar möjlighet till enpedalskörning, har dåligt benutrymme och för låg laddeffekt.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-06-07 17:32
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/delfinen-fran-kina-saknar-sant-som-borde-finnas-i-en-modern-elbil/

Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
- Följ dina intressen
- Nyhetsbrev
Kinesiska Byd, eller Build Your Dreams, kommer med två nya modeller – Dolphin och Seal. Alltså delfin och säl på svenska. Vi har fått en kort provkörning av kompaktsuven Dolphin.
Körningen med eldrivna Dolphin är endast en liten slinga med ”portar” byggda av koner. Slingan är uppskattningsvis 150 meter lång och uppgiften är att köra emellan de uppställda konerna och slutligen bromsa hårt i slutet av banan. Det blir inte mycket svängande, så det är svårt att hinna få en känsla för styrningen.
Längs slingan går det att köra ganska snabbt också, runt 80 kilometer i timmen, så det enda jag hinner fokusera på är att inte köra på konerna och i slutet av slingan: att bromsa hårt. Körningen sker i Sport-läget, och det finns ingen tid att jämföra med Normal. Inbromsningen klaras av bra, men så kör vi också på en slät spansk vägbana med sommardäck och omkring 20 grader i luften. De få inbromsningar jag hinner göra ger ändå en indikation på att bilen har vettig bromsförmåga. Och på tal om bromsar så envisas BYD med att inte använda sig av enpedalskörning, en teknik som borde vara obligatorisk för elbilar.

Jag sitter i alla fall bra i förarstolen, det hinner jag känna under den korta turen. Men en branschkollega som är betydligt längre (runt 190 centimeter) har svårt att få plats med benen.
Dolphin är ju en elbil, så hur är dess elbilsegenskaper? Inte så bra som man kunnat tro. Batteristorleken på 60 kilowattimmar ska räcka till 42,7 mils körning på en laddning enligt WLTP-cykeln. När det sedan är dags att ladda får man hoppas att bil och laddstation/kabel, väder och vind är med en – för laddeffekten på snabbladdningen är endast maximalt 88 kilowatt. Hemma fungerar 11 kilowatts AC-laddning med trefas.

Det är samma som i Byd Atto 3, den första bilen från tillverkaren på svensk mark. I syskonbilen Seal är laddeffekten högre: 150 kilowatt. Byd säger att målet är att man ska kunna snabbladda deras bilar från 30 till 80 procent på under 30 minuter, och att det därför räcker med 88 kilowatt i Dolphin.
Trots att Atto 3 var först ut i Sverige är det långt ifrån märkets första bil. Tillverkaren har funnits sedan 90-talet och är bland de första bilföretagen som producerat över en miljon elbilar.
Byd använder den koboltfria LFP-tekniken i sina batterier, alltså litium-järn-fosfat. Nackdelen med LFP-batterier är att de inte har lika hög energitäthet och därmed laddar ur snabbare än traditionella litiumjon-batterier, men de kan å andra sidan laddas upp till 100 procent fler gånger.

Byds batterier är också tunnare än andra, då de använder en speciell bladteknik som liknar mönstret hos vaxkakor i bikupor. Det gör att batterierna helt enkelt tar mindre plats – men det är oklart om de väger mindre. Under pressvisningen av Dolphin ville Byd inte dela med sig av den uppgiften.
Bladtekniken ska enligt Byd också göra batterierna säkrare vid kollisioner. I andra bilar från märket, exempelvis Byd Seal, ska batteriet till och med sitta helt ihop med chassikonstruktionen. Enligt Byd gör det ekipaget ännu mer stabilt.
Bilens pris är ännu inte fastställt, men en Dolphin med 60 kilowattimmars batteri kan landa mellan 30 000 och 38 000 euro. Det ska även komma en version med ett mindre batteri, men hur stort det kommer vara eller vad den versionen kommer kosta är oklart.

Byd Dolphin 60 kWh
Miljö
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km vid blandad körning.
Förbrukning: Uppgift saknas.
Räckvidd: 42,7 mil.
Ekonomi
Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: Ej fastställt.
Årlig fordonsskatt: 360 kronor per år.
Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 5 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.
Teknik
Motor: El 204 hk, 290 Nm.
Batterikapacitet: 60 kWh.
Max laddeffekt hemma/snabbladdare: 11/88 kW.
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: Enväxlad.
Acceleration 0–100 km/tim: 7 sekunder.
Toppfart: 160 km/tim.
Digitalt
Pekskärm: 12,8 tum.
App: BYD Connect.
Apple CarPlay/Android Auto: Ja/Ja.
OTA (nätuppdatering): Ja.
Mått/vikt
Längd/bredd/höjd: 429/177/157 centimeter.
Bagagevolym: 345–1 310 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.
Tjänstevikt: Uppgift saknas.
Maximal släpvagnsvikt: Uppgift saknas.
Betyg del för del:
Köregenskaper 3
Säkerhet 3
Miljö 4
Komfort 3
Ekonomi 3
Totalbetyg = 16 av 25
Plus
Bekväma stolar.
Roliga delfindetaljer.
Kan bli vettig motståndare till ID.3.
Minus
Den märkliga och högljudda signaturmusiken i bilen.
För dålig snabbladdning.
Passar inte långa personer.