Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-22 20:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/diskret-prestanda-i-opels-laddhybrid/

Motor

Diskret prestanda i Opels laddhybrid

Tre motorer, automatlåda och fyrhjulsdrift sätter rejäl fart på Opel Grandland X Hybrid4.
Tre motorer, automatlåda och fyrhjulsdrift sätter rejäl fart på Opel Grandland X Hybrid4. Foto: Patrik Lindgren

Sent omsider har Opel fått sin första laddhybrid. Mellanstora suven Grandland X har tagit laddhybridtekniken från kusinen Peugeot 3008 och resultatet är en märklig blandning av sportprestanda och försiktig framtoning.

Från att inte ha haft en enda hybrid, alltså där den konventionella motorn får hjälp av en eller flera elmotorer, ska Opel gå till att uteslutande ha elektrifierade modeller i sitt utbud senast år 2024. Två helt eldrivna modeller, Corsa och Mokka, har redan lanserats och nu kommer första laddhybriden. Grandland X premiärvisades redan i maj 2019 och väckte en del undran med stark motor och svart motorhuv.

Nu har vi bilen på svenska vägar men Grandland X är anonym.

Grandland X dras med hög lasttröskel och smal bakluckeöppning.
Grandland X dras med hög lasttröskel och smal bakluckeöppning. Foto: Patrik Lindgren

Intrycket förändras så fort man stampar till på gaspedalen då bilen sticker iväg som en skrämd katt, till en början helt ljudlöst men när farten höjs kliver bensinmotorn ljudligt in. Grandland X Hybrid4 drivs av tre motorer: En 200 hästkrafter stark bensinmotor och en 110 hästars elmotor fram samt en 113 hästkrafter stark elmotor bak. Sammanlagd systemeffekt blir 300 hästkrafter.

Kombinationen av bensin- och elmotorerna och den åttaväxlade automatlådan är identisk med koncernkollegan Peugeot 3008 Hybrid, och den fungerar riktigt bra. Det finns alltid kraft i överflöd och bensinmotorns ljud är väl dämpat.

Den analoga instrumenteringen framför ratten är en total kontrast mot den toppmoderna tekniken. Ännu en kontrast finns i blandningen av Opel- och Peugeotdesign. Ratten, instrumenteringen och pekskärmen bär klassisk Opeldesign medan den nedre delen av mittkonsolen och växelspaken är hämtad från Peugeot. Så även startknappen som kräver irriterande långa tryck för att starta och stänga av bilen.

Instrumenteringen är helt analog till skillnad mot konkurrenterna.
Instrumenteringen är helt analog till skillnad mot konkurrenterna. Foto: Patrik Lindgren

Den angivna elektriska räckvidden anges till 5,9 mil. I  29-gradig högsommarvärme kommer vi inte längre än 4,7 mil, förmodligen delvis på grund av att luftkonditioneringen suger i sig en hel del el.

Batteripaketet ligger under baksätet och stjäl ingen plats från bagageutrymmet som är hyggligt stort för biltypen. När elen är slut slår bilen över till bensindrift och då går det åt bränsle – drygt 0,8 liter per mil.

För 4.500 kronor extra får man en kraftigare ombordladdare och kan då komma upp i 7,4 kilowatts laddning mot 3,7 kilowatt som standard. Det är ingen stor extrakostnad, men inte lika förmånligt som om du väljer systerbilen från Peugeot.

Svagt att Opel tar extra betalt för möjlighet till snabbare laddning.
Svagt att Opel tar extra betalt för möjlighet till snabbare laddning. Foto: Patrik Lindgren

Det känns som att Grandland X chassi inte är utvecklat för den höga effekten i provkörningsbilen, men modellen finns även i framhjulsdrivet hybridutförande med 225 hästkrafter för 389.900 kronor. Den borde räcka.

Ämnen i artikeln

Elbil
Opel
Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt