Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-20 12:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/dyra-droppar-vid-nattoppen-bensinmack/

MOTOR

Dyra droppar vid nattöppen bensinmack

Bilden är sedan tidigare publicerad två gånger i Dagens Nyheter – med 37 års mellanrum. Nu är det dags igen, ytterligare 37 år senare.
Bilden är sedan tidigare publicerad två gånger i Dagens Nyheter – med 37 års mellanrum. Nu är det dags igen, ytterligare 37 år senare. Foto: Arne Wahlberg

Bensinmackar i Stockholms innerstad är det ont om i dag. Sommaren 1947 öppnade denna på Kungsholmen – som dessutom hade nattservice.

Väl tilltagna öppettider är vardagsmat i dag. Kurrar det i magen på kvällen behövs oftast inte mer än en promenad runt kvarteret för att hitta en butik som ännu håller öppet. En artikel i Dagens Nyheter den 1 juli 1947, som illustrerades med denna bild, fick bensintörstande stockholmare att pusta ut. På Kungsholmen i Stockholm öppnade nu en bensinstation med nattservice.

Sommaren 1947 började tidigt och kom att bli varm och torr. I småländska Målilla mättes en temperatur på 38 grader den 1 juni, ett rekord som står sig än i dag. Nu hade biltrafiken kommit i gång efter andra världskriget men många klagade på att det var svårt att få köpa bensin på kvällar och nätter för att undvika hettan, läser vi i artikeln.

Bensinmacken i fråga var belägen i korsningen mellan Pontonjärgatan och Baltzar von Platens gata i anslutning till ett garage. Passerar du denna plats i dag går det faktiskt att med lite fantasi ta sig tillbaka till 1947. Gatstenen må nu vara täckt med asfalt men rampen till garaget står kvar, liksom Pontonjärparken. Själva bensinmacken är så klart borta, sista noteringen vi hittar är från 1970.

Bilen vid pumpen är en DeSoto, det amerikanska bilmärket finns inte heller kvar utan gick i graven 1960. Märket hade grundats 1928 och tillhörde mellanprisklassen som tappade mark under slutet av 1950-talet då billigare bilar efterfrågades. På bilden ses en DeSoto av efterkrigs­modell med sedankaross.

På bildens baksida noterar vi ytterligare ett datum och bläddrar oss därför fram i arkivet till den 13 juli 1984. Nu fick den, om än i kapad form, vara med och illustrera det svenska bensinprisets utveckling sedan 1920-talet.

Enligt artikeln hade literpriset varit mer eller mindre konstant omräknat till 1984 års penningvärde. Undantaget åren under och strax efter världskriget då priset skenade. Kanske är det därför herren på bilden håller en stadig blick på pumpens mätare?

Läs mer: Fler historiska motorbilder

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt