Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-02 11:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/elbil-billigare-att-aga-an-bensin-och-dieselbil/

MOTOR

Elbil billigare att äga än bensin- och dieselbil

Elbilen är billigare att äga än en bil med för­bränningsmotor i många europeiska länder, enligt en ny undersökning. Men många ägare vill se fler laddstolpar.
Elbilen är billigare att äga än en bil med för­bränningsmotor i många europeiska länder, enligt en ny undersökning. Men många ägare vill se fler laddstolpar. Foto: Patrik Lindgren

Elbilar har nu lägre totalkostnad än bensin- och dieseldrivna bilar i de flesta länder i Europa. Detta enligt en ny undersökning från leasingbolaget Leaseplan. Sverige är på tredje plats.

Leasingbolaget Leaseplan gör årligen ett så kallat bilkostnads­index som innehåller en analys av totalkostnaden för att äga en bil. Det inkluderar bränsle/energi, värde­minskning, skatt, försäkring och underhåll i totalt 22 länder i Europa.

I den senaste undersökningen sticker Sverige ut som ett av de länder där det är mest kostnadseffektivt att köpa en elbil, jämfört med en bensin- eller dieselbil.

Här är totalkostnaden för en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.

– Det är glädjande att Sverige hamnar högt upp på listan. Samtidigt ska vi komma ihåg att det finns väldigt mycket kvar att göra i Sverige för att vidare främja såväl företags som privatpersoners övergång till elbilar, säger Malin Malm, försäljningsschef på Leaseplan Sverige.

Den senaste undersökningen bland svenska tjänstebilsförare visar till exempel att endast 2 procent anser att det finns tillräckligt många laddstationer i Sverige och bara 12 procent tycker att regeringen gör tillräckligt för att främja övergången.

Malin Malm, Försälj­ningsdirektör, Leaseplan Sverige.
Malin Malm, Försälj­ningsdirektör, Leaseplan Sverige.

– Förarna ser även kritiskt på utbyggnaden av laddstationer runt om i Europa, bara 12 procent skulle känna sig bekväma att göra en längre bilresa i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna, fortsätter Malin Malm.

Vad kostar det då? I Europa skiljer sig kostnaden för att äga en bil mycket mellan olika länder. Från en genomsnittlig summa på 7 432 kronor i Grekland till 11 384 kronor i Schweiz.

I Sverige är genomsnittskostnaden 8 893 kronor.

Det är billigast att äga en bensindriven bil i Polen och i Grekland är det billigast att äga dieselbil.

I undersökningen har man jämfört kostnaderna för att äga en eldriven mellanklassbil, kallade D2 i undersökningen, alltså modeller som Polestar 2 och Mercedes EQA. En sådan bil är billigare att äga än motsvarande bilar med förbränningsmotor i 17 av de 22 undersökta länderna.

Man undersökte även mindre elbilar i kompaktsegmentet (C1), som Volkswagen ID.3 och Kia e-Niro. Där är det bara i 14 länder som totalkostnaden är lägre jämfört med motsvarande bensin- och dieselbilar.

I Sverige är det billigare att äga både en eldriven C1- och en D2-bil än motsvarande med förbränningsmotor.

Läs mer: Därför är Tesla så högt värderat

Ämnen i artikeln

Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt