Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-28 17:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/eldriven-lastare-for-legobyggare/

MOTOR

Eldriven lastbil som kan byggas om som ett lego

Xbus ska även kunna köpas i ett höjt terräng-utförande. Tillverkningen startar mot slutet av året.
Xbus ska även kunna köpas i ett höjt terräng-utförande. Tillverkningen startar mot slutet av året. Foto: Theodor Barth

Med den kompakta och flexibla transportbilen Xbus vill Electricbrands etablera sig i Europa. Men är den verkligen en riktig bil och hur är det med säkerheten?

I början av juli lanserade det tyska företaget Electricbrands sin första modell Xbus. En liten, eldriven transportbil med möjlighet att anpassa karossen för olika ändamål.

Tillverkningen ska börja i Tyskland mot slutet av året, omkring 9 000 bilar uppges redan vara förbeställda och företaget har knutit till sig 600 återförsäljare runt om i Europa.

Företaget etablerades 2017 och att utveckla en bil på bara 3–4 år är ovanligt snabbt i bilvärlden. Men Xbus är inte en riktig personbil. Den kommer att klassas under den europeiska fordonskategorin L7e, vilket i svenska regler kan översättas till tung fyrhjuling. Den får köras på allmänna vägar och man måste ha körkortsbehörighet B.

Xbus är bara 3,65 meter lång men uppges vara ovanligt rymlig för sin storlek. Delarna bakom förarhytten kan bytas för att passa allt från transport till camping och trots att den inte väger mer än 600 kilo ska den få lasta upp till ett ton.

Det finns åtta olika moduler, med ett pris mellan 10 000 och 13 000 kronor styck, som kan fästas på flaket bakom förarhytten. Att byta modul ska man kunna göra själv.

Även batteripaketet består av moduler. I standardutförandet är de åtta till antalet om 1,25 kilowattimmar vardera. Totalt ryms 24 moduler och det ska gå att köpa till fler batterimoduler för cirka 7 000 kronor styck.

Xbus har inte stöd för ­någon annan laddning än via 230-volt-uttag. På taket finns dock solceller som sägs kunna ge laddning för upp till 20 mil per dag.

Batterierna finns i golvet mellan bakhjulen och i varje hjul finns en elmotor. Runt passagerarutrymmet byggs en ram av aluminiumrör och i den fästs karosspanelerna. Det finns inga uppgifter som helst om säkerhetsutrustning såsom krockkuddar eller autobromssystem.

Då Xbus inte är klassad som bil utan som ett så kallat L7e-B2-fordon så är det föremål för andra säkerhetsstandarder.

Xbus.
Xbus. Foto: Theodor Barth

Trots avsaknad av exempelvis krockbalkar säger sig tillverkaren ha ett säkert fordon.

– När prototyputvecklingen fortsätter kommer det också att göras krocktester. Vi kommer att publicera resultaten därefter, säger Wilfried Große-Berg på Electricbrands.

Xbus ska ha en toppfart på 100 kilometer per timme och kan köpas med batteripaket i två storlekar: 10 eller 30 kilowattimmar som ger räckvidd på 20 eller 60 mil på en laddning.

Den billigaste versionen av Xbus kostar drygt 18 000 euro, cirka 180 000 kronor, och leveranserna beräknas komma igång vid mitten av 2022. Ett par bilhandlare i Stockholm är kontrakterade som svenska återförsäljare.

Läs mer: Fler texter från DN Motor.

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt