Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-07-25 22:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/en-klassiker-med-eldrift/

MOTOR

En klassiker med eldrift

Motorn hos donatorn C30 electric hade 111 hästkrafter. Riktigt dubbelt upp har inte Caresto P1800 GTe... ännu.
Motorn hos donatorn C30 electric hade 111 hästkrafter. Riktigt dubbelt upp har inte Caresto P1800 GTe... ännu. Foto: Glenn Lindberg

Nog känner du igen Volvo P1800, men här är ett exemplar som sticker ut. Caresto P1800 GTe är eldriven och skapad av Sveriges främste bilbyggare.

Bland bilbyggare i Sverige är Leif Tufvesson ett tungt namn. Han började sin karriär som tekniker hos Volvo och jobbade senare med utvecklingen av sportbilen Koenigsegg på 1990-talet, för att efter det helt fokusera på det egna företaget Caresto.

Redan som 13-åring byggde Leif Tufvesson Sixten, en låg moped i med långa framgafflar som nu står parkerad på toaletten på kontoret.

– Den kan vara bra att påminnas om ibland, säger Leif Tufvesson.

Anledningen till att vi är här är Caresto P1800 GTe, en elkonverterad version av den klassiska Volvo-modellen.

– När vi rullade in den på eCar Expo var det ingen som vände sig om. De som är intresserade av elbilar har inte samma referensramar. De frågade bara hur långt den gick på el och gick vidare, berättar Leif Tufvesson.

Leif Tufvesson har en rad Volvo-byggen bakom sig.
Leif Tufvesson har en rad Volvo-byggen bakom sig. Foto: Glenn Lindberg

Att uppgradera en bil med ny bensinmotor är egentligen inte särskilt svårt. Byter man till en elmotor behövs däremot en helt ny disposition med plats för en rad nya komponenter. Caresto P1800 GTe har dessutom två elmotorer, en fram och en bak. Batterierna är placerade i kardantunneln som är ombyggd för ändamålet.

Tekniken är hämtad från Volvos första elbil C30 electric, som tillverkades i blott 250 exemplar. Först var en testmotor från Volvos nya generationer av elbilar aktuell, men det tog stopp någonstans högre upp i beslutsleden. Inte bara motorerna är två, även dess vidhängande teknik som kontrollenheter och kylsystem är dubbelt.

Batterierna har dock kapats till antalet och paketet har en sammanlagd kapacitet på 12,5 kilowattimmar, mot donatormodellens 24. 8-10 mils räckvidd och tio år gammal laddprestanda gör att bilen har fått utstå kritik när den visats upp för allmänheten. Men idén med bygget är att visa för traditionella bilfantaster att det kan vara kul med elbilar.

Fälgarna är av egen konstruktion.
Fälgarna är av egen konstruktion. Foto: Glenn Lindberg

Exteriört är det lätt att ta bilen för en lätt ombyggd originalbil, men så är det inte. Så jobbar inte Leif Tufvesson. Det omfattande arbetet märks bland annat på de kapade hjulhusen och karossdelarnas förbättrade passform. Kulören Caresto Northern Light, inspirerad av norrsken, är Leif Tufvessons egen.

Fälgarna är en egen konstruktion, en nytolkning av den klöverdesign som kom med P1800-modellen i ett senare skede. De krökta stötfångarna fram och det kromade luftintaget vid motorhuven blickar emellertid bakåt och fanns inte ursprungligen på denna bil som är av årsmodell 1965.

Vi kliver ner i bilen och glider tyst iväg, det enda som hörs är ett kompressorljud som styr bromshydrauliken.

Även interiört samsas gammalt och nytt. Mätarna kommer från C30 electric och är monterade i strutar. Växelspaken känner vi från samma bil.

Eldriften gör Caresto P1800 GTe mer sportig än vad originalet någonsin var. Men batteriet är konstruerat för att driva en elmotor och kan inte ge tillräckligt med ström för full effekt åt två.

Och att byta batteri är inte aktuellt, Leif Tufvesson anser sig inte behöva bevisa något mer. Han är klar. Men när vi ringer tillbaka för att dubbelkolla en uppgift kommer det på tal igen.

– Jo, det blir nog så att jag byter till ett modernare batteri. Jag hade väl så mycket annat i huvudet då för en månad sedan, och jag byter kanske inte batteri denna sommar, men till nästa.

En bilbyggare blir tydligen aldrig klar, inte ens Sveriges främsta.

Laddningen sker där man tidigare tankade bensin.
Laddningen sker där man tidigare tankade bensin. Foto: Glenn Lindberg

Läs mer: Fler artiklar om elbilar

Ämnen i artikeln

Volvo Cars
Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt