Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-02 11:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/en-pontiac-i-halsans-tjanst/

MOTOR

En Pontiac i hälsans tjänst

Morfar Stens första Pontiac som följdes av en nyare. Sedan föll valet på DKW.
Morfar Stens första Pontiac som följdes av en nyare. Sedan föll valet på DKW. Foto: Pappa Gardell

Anders Hellbergs morfar var doktorn som körde dit ingen bil tidigare varit – och det i en Pontiac.

Anders Hellberg skriver till DN Motor att han ser fram mot lördagarna och ”I backspegeln” som han tycker visar ett snitt av Sveriges 1900-talshistoria. Han har skickat oss bilbilder som han har hittat hos sin mamma, Siv Hellberg (född Hultman) tillsammans med det han genom åren hört om dessa bilar. Bland annat bilden på denna Pontiac av årsmodell 1928 med en anteckning på baksidan som lyder ”på utflykt med Gardells”.

– På fotot sitter min morfar på fotsteget och bredvid honom min mamma och vi kan anta att de andra barnen är Gardells samt att kanske pappa Gardell håller i kameran. Min morfar Sten Hultman var provinsialläkare i Glava som ligger i västra Värmland nära norska gränsen och Gardell var läkare i socken bredvid, berättar Anders Hellberg.

Hans morfar gjorde sig känd som ”doktorn som körde dit ingen bil tidigare varit”. När han gjorde hembesök hos patienter i avlägsna torpstugor så var det Pontiacen som fick jobba för han tyckte inte om att gå.

– I slutet av 1920-talet på landsbygden var vägarna mest anpassade för häst. I Glava socken fanns vid denna tid endast två bilar, min morfars samt landsfiskalens, berättar Anders Hellberg vidare.

Pontiacen på bilden byttes senare mot en nyare av 1934 års modell som var snabb och stor – och bränsle­törstig. Så när andra världskriget bröt ut skaffade sig Sten en DKW 1938 Meisterklasse med framhjulsdrift vilket gjorde framkomligheten bättre. Som läkare hade han tillgång till bensin under kriget då gengas ansågs för tidskrävande och opålitligt eftersom han då och då gjorde akututryckningar. Under kriget stod Pontiacen uppallad på en loge. Däcken tog försvarsmakten hand om då gummi var en bristvara.

– När det blev fred köptes nya däck och min morfar och morbror körde en sista resa med den stora Pontiacen till Arvika där den såldes. DKW:n byttes senare mot en nyare DKW och morfar blev frälst på framhjulsdrift, avslutar Anders Hellberg.

Läs mer: Fler bilder på läsarnas bilar

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt