Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-02 00:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-chipet-som-gor-att-du-far-vanta-pa-din-bil/

Motor

Erik Wedberg: Det saknade chipet som gör att du får vänta på din bil

En liten, till synes obetydlig, datorkomponent har börjat ställa till det ordentligt för bilfabrikerna. För en industri som ser fram emot en snabb återhämtning är chipbristen lika ovälkommen som en baksmälla.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Nymuckad från fängelset presenterade Sickan som vanligt sin plan. Jönssonligan skulle stjäla ett datorchip fullpackat med svenska försvarshemligheter. Wall-Enberg var förstås också ute efter ”tjippet” som, när det väl hamnat i orätta händer, skulle säljas till utlandet för 55 miljoner kronor i guld och diamanter.

”Jönssonligan får Guldfeber” utkom 1984 och Sverige tycktes mer förundrat över att så mycket information kunde få plats på ett litet ”datortjipp” än att en fiktiv finanspamp tävlade med en kriminell gruppering om att göra sig skyldig till grovt spioneri och landsförräderi, bland annat genom att gipsa in den tyske affärsmannen Fritz Müllweiser.

År 2021 står ett ”datortjipp” återigen i fokus. Eller rättare sagt bristen på dem. Och nu handlar det om betydligt större summor än 55 miljoner kronor. Åtskilliga bilfabriker har tvingats dra i handbromsen, begränsa produktionen och skicka hem arbetare för att deras underleverantörer inte kan få fram tillräckligt många chip som behövs för att bilars pekskärmar och datorer ska fungera.

Under covid-året 2020 tvärbromsade bilförsäljningen och de flesta av världens bilfabriker med den. Tillverkarna av chipen ställde om och prioriterade leveranser till andra branscher, till exempel tv-apparater, datorer och mobiltelefoner. Nu visar det sig vara svårt för biltillverkarna att tränga sig först i kön till chipen igen.

Chipbristen kan påverka bilindustrin i enorm omfattning. Volvo Cars uppges ha chip så att det räcker i fyra veckor till och vad som händer sedan vet nog ingen. Under 2021 beräknas bilbranschen bygga drygt 900.000 bilar färre till följd av bristen på chip, vilket kan leda till längre leveranstid för dig som köper en ny bil.

Läs mer: Fler motorartiklar

Ämnen i artikeln

Biltrafik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt