Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-05 09:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-den-dyra-kroken-avslojar-mgs-osannolika-offensiv/

MOTOR | KOMMENTAR

Erik Wedberg: Den dyra kroken avslöjar MG:s osannolika offensiv

Är det rimligt att lägga upp till 16 procent av bilkostnaden på en dragkrok? Nej, självklart inte, men för många nyblivna MG-ägare är det verkligheten.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Jag har en ny favoritplats på internet. I Facebookgruppen MG EV Sverige samlas omkring 3 300 nyblivna ägare till bilar från det kinesiska märket MG. Många av inläggen från de oftast pålästa, kunniga och kostnadsmedvetna medlemmarna handlar just nu om vilka vinterdäck man ska ha, hur mycket räckvidden på elbilen ZS EV förkortas när det blir kallt och hur bra värmen i bilen är, men en återkommande fråga är hur mycket det kostar att få dragkrok till bilen.

Det för oss i Sverige nya elbilsmärket MG stormade in på marknaden tidigare i år och sålde snabbt tusentals exemplar av den eldrivna modellen ZS EV. Ett privat­leasingpris på osannolikt låga 1  990 kronor per månad var knepet. Ingen eldriven konkurrent var i närheten. Köparna strömmade förstås till och MG ZS EV blev Sveriges mest sålda bil i juni. Nu är en ny och bättre version av ZS EV på väg att lanseras och den kostar lite mer, 2 495 kronor per månad.

En nyhet är att den nya bilen kan utrustas med dragkrok. Den får bara dra 500 kilo tunga släp och kan därmed inte göra så mycket mer än köra löv till tippen, men det tycks inte spela så stor roll. Många som funderar på att beställa en ZS EV vill kunna dra släp, trots att drag­kroken blir ett väldigt dyrt tillval.

Beroende på vilken bilhandlare man beställer­ bilen av ser kroken ut att kosta allt mellan 250 och 400 kronor. I månaden. Kostnaden för dragkroken kan därmed utgöra omkring 16 procent av den totala privatleasingkostnaden för bilen. Sammanräknat över tre års ägande gör det att dragkroken kostar drygt 14 000 kronor, vilket är helt i nivå med branschstandarden.

Om det är värt att betala så mycket för en krok som de flesta använder högst ett fåtal gånger per år kan bara den enskilde köparen avgöra, men det finns anledning att fundera på varför det är så här. Den normalt höga kostnaden beror på att dragkrokens pris sätts av den svenska bilhandlaren som också monterar kroken när bilen har kommit hit från fabriken i kinesiska Zhengzhou.

Den onormalt låga privatleasingkostnaden för bilen bestäms däremot av det statligt ägda SAIC Motor som driver MG och just nu gör en enorm satsning för att ta sig in på den europeiska bilmarknaden.

Läs mer: Svårt att hitta en begagnad elbil som är något att ha

Ämnen i artikeln

Elbil

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt