Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-20 14:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/fem-tips-sa-ska-du-hantera-vinterdacken/

Motor

Fem tips: Så ska du hantera vinterdäcken

Kör några tiotals mil på barmark innan du ska ut på vintervägarna.
Kör några tiotals mil på barmark innan du ska ut på vintervägarna. Foto: Patrik Lindgren

Det finns några saker som kan vara bra att tänka på när du gör dig redo inför vinterdäcksäsongen. Till exempel att börja använda dina begagnade däck innan de får möta vinterväglag.
Här är fem tips på hur du ska hantera vinterdäcken.

1 Kör något tiotal mil på dina begagnade vinterdäck, både dubbade och odubbade, på barmark innan vinterväglaget kommer. När du lagrar däcken över sommaren skapas en hård gummi­yta som behöver slitas bort för att däcken ska prestera optimalt.

2 Nya dubbdäck ska köras in. Håll jämn hastighet med lugna inbromsningar och accelerationer och kör lugnt runt gathörn och i cirkulationsplatser. Det gör att dubbarna stabiliserar sig i sina hål. Alltså, kör inte långsammare än normalt, bara lugnare. Du som kör elbil måste tänka extra mycket på detta. Inte för att däcken är ömtåligare, utan för att din elbil oftast har mer kraft tillgänglig i låga hastigheter och det är lättare att skada dubbdäcken.

3 Om det inte är någon större skillnad på hur slitna dina begagnade vinterdäck är montera bästa däcken fram. Då får du bäst våt- och slaskegenskaper och bilens antisladdsystem klarar av eventuella stabilitetsproblem. Det ger också bäst däckekonomi.

4 Däck, både sommar- och vinterdäck, mår bäst av att förvaras mörkt och svalt. Om du har däcken på däckhotell, kolla att de inte använder container för förvaringen. Där kan det bli både 70 och 80 grader varmt på sommaren och då åldras däcken snabbare.

5 Rekommenderat ringtryck från biltillverkaren gäller för sommardäck och sommar­väder. Du ska höja ringtrycket med 0,2–0,3 bar på dina vinterdäck jämfört med rekommendationen. Kom ihåg att alla värden som biltillverkaren anger för ringtryck är kalltryck. Om du har kört bilen till macken så räknas det som varmtryck, vilket innebär att du ska lägga på 0,2–0,3 bar på biltillverkarens värden.¨

Läs mer:

Här hittar du det stora vinterdäckstestet

Jonas Fröberg: Att dubba eller att inte dubba – det är frågan

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt