Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-06-14 16:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/ford-fiesta-en-liten-bil-med-storbilskansla/

MOTOR

Ford Fiesta – en liten bil med storbilskänsla

Bild 1 av 3 Modellen Ford Fiesta lanserades 1977, dagens generation kom 40 år senare.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 3 Bilen på bilderna bär tilläggsnamnet Active och är suv-inspirerad.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 3 av 3 I förarsätet upplevs Fiesta som en relativt vuxen bil. Bra komfort, många finesser och stor skärm.
Foto: Glenn Lindberg

Lagom till modellens 40-års­jubileum 2017 lanserades generation sju av Ford Fiesta. Den blev längre och lägre än tidigare, fick ny teknik och än mer körglädje. Kan den vara ett av marknadens bästa begagnatköp?

Vill du köra en kompakt och ekonomisk bil utan att tappa varken körkänsla eller körglädje – då är Ford Fiesta ett bra val. Senaste generationen, som fortfarande tillverkas, lanserades 2017. Då klev Fiesta över fyrametersgränsen och närmade sig i utrymme- och komfortupplevelse de mindre Golfklassmodellerna.

Särskilt uppskattade är de fina köregenskaperna. Fiesta är en av de sportigaste modellerna i sin klass, med fin styrning och en distinkt växellåda.

Flera olika motorer har erbjudits men den i särklass vanligaste är den trecylindriga enlitersmotorn med 100 respektive 125 hästkrafter. Något billigare är den fyrcylindriga 1,1-litersmotorn på 85 hästkrafter. Betydligt färre såldes med 1,5-litersdieseln, som finns med två effektuttag: 85 respektive 120 hästkrafter.

Alla motoralternativ har sina för- och nackdelar. Vill du verkligen ha körglädje väljer du den trecylindriga motorn, då får du turboeffekt vid låga varvtal. Den fyrcylindriga är en smula loj i jämförelse, men så länge du bara vill ta dig från A till B så gör den jobbet. Ljudkomforten är i princip densamma, Fords trecylindriga motor är inte särskilt knattrig.

Den trecylindriga motorn med en liters cylindervolym behöver bara service vartannat år.
Den trecylindriga motorn med en liters cylindervolym behöver bara service vartannat år. Foto: Glenn Lindberg

Bränsleekonomin är också ungefär densamma, oavsett cylinderantal. De flesta bilar som har sålts har sexväxlad manuell låda, men ett mindre antal har sålts med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan.

Dieselmotorn är mest ett alternativ för långpendlaren då ekonomin kommer till sin rätt ju mer du kör. För många korta turer kan dessutom göra att partikelfiltret sätts igen. Tack vare låga koldioxidutsläpp är skatten låg även på dieselversionerna, runt 1 100 kronor per år.

Dieselmotorn ska servas varje år, medan bensinmotorerna nöjer sig med service vartannat år. Dieselmotorerna fanns i programmet fram till hösten 2020, efter det finns bara bensindrivna motorer. Samma år introducerades en mildhybrid i programmet.

En suv-inspirerad version finns förstås, och den heter Fiesta Active. Den har något förhöjd markfrigång och svarta plastkanter kring hjul­husen.

Till sist ska vi också nämna sportiga Fiesta ST med trecylindrig motor på 200 hästkrafter och sportstolar som håller dig i ett fast grepp.

Lägg märke till att versionen ST-Line är ett utrustningspaket som ger utseendet som en ST utan att vara lika sportig.

Bild 1 av 2 Rymlig för klassen men att sitta tre i baksätet bli trångt.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 2 Bagageutrymmet tar 311 till 1.093 liter. Baksätesryggen är tvådelad.
Foto: Glenn Lindberg

Utrymmena är så bra att Fiesta mycket väl duger som familjebil, det är så de används i till exempel England, där Fiesta har varit den mest sålda bilmodellen det senaste decenniet.

Baksätet duger åt två personer, tre sitter lite trångt. Halvkombimodeller i fyrametersklassen har ett begränsat lastutrymme, det går inte att trolla med måtten.

Några typiska barnsjukdomar är inte kända. En återkallelse för den första årsmodellen gjordes på grund av bromsfel, men det felet har med all säkerhet åtgärdats på alla bilar när vi skriver detta år 2021.

Leta efter en Fiesta som har den utrustning du vill ha, i den kulör du gillar. Du kan få andra modeller i samma storlek till lägre pris, men inte med Fiestas körglädje.

Läs mer: Fler biltester

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt