Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-30 20:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/fyrhjulsdrift-men-kort-rackvidd-for-jeeps-laddhybrid/

Motor

Fyrhjulsdrift men kort räckvidd för Jeeps laddhybrid

Jeep Compass tillverkas numer i södra Italien.
Jeep Compass tillverkas numer i södra Italien.

Det må vara en sen ankomst men nu lanserar Jeep två laddhybrider med samma tekniska grund. Vi kör den ena, Jeep Compass. Framtill sitter en 1,3-liters bensinmotor på antingen 130 eller 180 hästkrafter som driver framhjulen. En elmotor på 60 hästkrafter sitter baktill och driver bakhjulen. Fyrhjulsdrift är alltså standard.

Batteriet är på 11,4 kilowattimmar och på el går Compass 4 till 4,2 mil beroende på vikt och utrustning. Det är siffror som känns sådär, speciellt med tanke på priset, 449 900 kronor.

Mer imponerande är kom­forten. Oavsett om jag kör på el eller i hybridläge så går bilen riktigt tyst och utrymmena är bra. Konceptet med en elmotor för bakhjulen och en förbränningsmotor för fram­hjulen är inte alltid det bästa receptet för bra och snabbt grepp men det går att spetsa drivningen vid behov. Lågväxel finns, liksom möjlig­heten att köra med permanent fyrhjulsdrift, där alla hjul driver lika mycket, upp till 15 kilometer i timmen. Automatisk inbromsning vid körning i branta nedförsbackar är en annan finess som är standard, men som förmodligen kommer att användas av få ägare.

Lastutrymmet är lika stort som i vanliga Compass.
Lastutrymmet är lika stort som i vanliga Compass.

När man startar bilen går den alltid i gång i hybridläget, med bensinmotorn aktiv. Synd, de flesta vill nog kunna programmera så att den alltid startar i helt elektriskt läge som också finns att välja på. Det är så många laddhybridägare använder sina bilar. Kör på dagen, laddkabeln ansluten under natten och starta med el på morgonen – med fulladdat batteri.

När jag kör i elläget är bilen enbart bakhjulsdriven, eftersom bensin­motorn är avstängd är det inget som driver framhjulen. Toppfarten på ren el är begränsad till 130 kilometer i timmen. När man kör på motorväg i 120 kilometer i timmen, tyst och behagligt, påminns man om hur lite effekt det behövs för att driva en bil framåt i jämn fart.

Automatlådan har sex växlar och fungerar bra. Ingreppet när bensinmotorn startar sker mjukt, men hörs. Modellen jag provar har den starkare bensinmotorn på 180 hästkrafter och upplevs som pigg. Hur mycket den drar när batteriet är tömt anges inte och det som står i det internationella pressmaterialet är tyvärr inget annat än en ren lögn. ”På längre körningar, med förbränningsmotorn, är koldioxid­utsläppen lägre än 50 gram per kilometer i hybridläget.”

Antingen förstår Jeep inte hur EU:s bränsleförbruknings­­- test WLTP fungerar, eller så tycker man inte att det spelar någon roll att man ljuger för pressen och indirekt för kunderna. I själva verket förutsätter bilens angivna 49 gram i koldioxid­utsläpp, motsvarande 0,22 liter per mil, att man mestadels kör på elkraft från nätet. Vilket på långtur är en omöjlighet när räckvidden är fyra mil. Kusinen Fiat 500X drar 0,7 liter per mil med samma bensinmotor, låt det vara en indikation på den verkliga törsten på långresa.

Bildskärmen är inte bland de största, 8,4 tum. Automatlåda är standard med laddhybridtekniken.
Bildskärmen är inte bland de största, 8,4 tum. Automatlåda är standard med laddhybridtekniken.

Jag sitter bekvämt i stolarna. Sittpositionen är hög och ger en viss överblick över vägen, bakåtsikten är däremot riktigt dålig. Förar­miljön känns en smula daterad trots pekskärm och Apple CarPlay. Den är amerikanskt plottrig med många knappar, men den som kör bilen till vardags lär vänja sig.

Tre utrustningsnivåer säljs, alla med samma elmotor och batteri. Instegsmodellen Limited har bensinmotor på 130 hästkrafter och en ganska omfattande utrustning. De dyrare Trailhawk och S har framför allt högre effektuttag ur bensin­motorn.

Bilens nuvarande bonus är mellan 20.000 och 25.000 kronor beroende på utrustningsnivå och vikt. Med den aviserade sänkningen av bonus för laddhybrider i april 2021 och 10.000 kronor högre förmånsvärde på alla laddhybridtjänstebilar från och med årsskiftet kommer konkurrensen att öka.

Då tror jag inte att det håller att begära 450.000 kronor och erbjuda en räckvidd på fyra mil. Systermodellen, den något mindre Renegade, kommer samtidigt i laddhybridversion.

Högt uppdragen midja begränsar bakåtsikten.
Högt uppdragen midja begränsar bakåtsikten.

Ämnen i artikeln

Biltester
Jeep
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt