Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-02 09:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/gardagens-lyx-i-tung-och-ganska-torstig-lexus/

MOTOR

Gårdagens lyx i tung och ganska törstig Lexus

Lexus RX 450h är inte så rolig att köra, men bjuder ändå på skön komfort med sittvänliga säten under långfärder.
Foto: Patrik Lindgren

Lexus har precis lanserat tre nya RX-modeller, varav en laddhybrid. Trots höga begagnatpriser betyder det fyndläge på den tidigare versionen. Vi granskar RX 450hL av årsmodell 2018.

Lexus RX lanserades 1998 och marknadsfördes som en lyxig crossover-suv. Man hade sett hur intresset för suv- och crossover-segmentet hade växt under några år – där modeller som Toyota Rav4 och Honda CR-V gick i bräschen.

Även om Lexus aldrig har varit ett volymmärke så har RX sålt relativt bra och i dagsläget är den inne på sin femte generation, där den senaste lanserades så sent som hösten 2022. Den generation vi granskar här är den fjärde i raden och lanserades 2015.

Konkurrensen vid den här tiden var stenhård och för att appellera till mer välbeställda barnfamiljer lanserades RX i ett långt L-utförande 2017. Det betydde en tredje sätesrad och elva extra centimeter. Värt att tänka på ifall du behöver mer utrymme.

Bild 1 av 2
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 2
Foto: Glenn Lindberg

Generellt är Lexus synonymt med bra kvalitet och hållbara bilar. RX har kanske inte samma attraktionskraft som till exempel BMW X5, Porsche Cayenne eller Mercedes GLS, men är å andra sidan ett betydligt förnuftigare och mer klädsamt alternativ – lyx utan att det sticker i ögonen på folk.

Lexus RX paradgren har alltid varit komfort och bekvämlighet. Någon sportig och körglad maskin är det inte tal om, men ska du köra långa sträckor så är RX en fantastisk kompis. Stolarna håller fåtöljklass och är enligt många minst lika bra som Volvos erkänt sköna långfärdsstolar.

Motoralternativet är bara ett till antalet, en sexcylindrig bensinare med två mindre elmotorer som stödjer fram och bak. V6-motor och rejäla dimensioner gör att förbrukningen landar på mellan 0,85-0,95 liter per mil.

I RX finns en steglös automatlåda och gången i bilen är jämn och mjuk. Den totala motorkraften i kombination med bilens fina ljudisolering gör att varvljudet vid acceleration inte stör nämnvärt.

Den kantiga styrplattan på mittkonsolen kräver ett stort mått av tålamod, och informationssystemet känns äldre än bilen.
Foto: Patrik Lindgren

Till skillnad från 2022 års RX, där man styr informationssystemet genom att peka och svajpa, så var det en styrplatta med minst sagt trubbig funktionalitet som gällde 2018. Den kräver ett stort mått av tålamod och systemet känns betydligt äldre än själva bilen. Det är inte lätt att använda det med precision under färd.

Just RX 450h har haft två fel som resulterat i återkallelser. Den ena gällde ett pumphjul i bränslepumpen på vissa bilar tillverkade mellan 2013 och 2019, som kunde resultera i sprickbildning. Den andra återkallelsen gällde bilar tillverkade mellan 2015 och 2018 där fuktansamling i de uppvärma spolarmunstyckena kunde orsaka kortslutning. Kontrollera med din återförsäljare så att dessa problem är åtgärdade i den bil du är intresserad av.

Lexus är pålitliga bilar och kundnöjdheten bland ägarna är generellt mycket hög. Om du granskar din bil noggrant innan köp och servar den enligt konstens alla regler så kan du med stor sannolikhet se fram emot ett bekymmersfritt bilägande i många år framåt.

Konkurrenter är till exempel Volvo XC90 och Volkswagen Touareg.

Lexus RX 450h lastar mycket, men trots längden är den inte klassledande. Volvo XC90 lastar mer.
Foto: Glenn Lindberg

Läs mer: Fler biltester

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentarsfältet stänger. Nu finns inte längre möjligheten att kommentera artiklar på DN. Vi hoppas att ni som uppskattat att kommentera artiklar ändå fortsätter att engagera er i vår journalistik, och tar debatten vidare på andra vis. Tack alla läsare för ert engagemang!

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt