Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-12-06 10:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/hogt-pris-men-lang-rackvidd-i-ny-laddhybrid-fran-lexus/

MOTOR

Högt pris men lång räckvidd i ny laddhybrid från Lexus

Drygt 6 mil på el ska laddhybriden Lexus RX klara. Det är godkänt för en fyrhjulsdriven suv.
Foto: Jade Nelson

Nu kör Lexus snart in tre nya RX-versioner till Europa. Allra mest intressant är laddhybriden RX 450h+ som klarar ungefär sex mil på fulladdat batteri. Men prislappen är hög, nästan 800 000 kronor för den enklast utrustade bilen.

Laddhybriden Lexus RX 450h+ är den förväntade storsäljaren i Europa och Sverige.

Den är byggd på den nya plattformen GA-K, och Lexus har lagt stor vikt vid komfort och trevliga köregenskaper. RX är lika lång som tidigare men har blivit bredare och framför allt har hjulen skjutits ut i hörnen rejält.

I Europa vill vi ha både komfort och fasthet i responsen och det har Lexus lyckats bättre med i GA-K-plattformen än tidigare. RX är också väldigt tyst i kupén även om de allra sämsta vägarna under provkörningen i USA lockade fram ett visst vägljud. Vi får se hur den klarar sig på svensk asfalt.

Förutom en fyrcylindrig motor på 2,5 liter behöver förstås en laddhybrid ett batteri. I laddhybriden sitter ett litiumjonbatteri på 18,1 kilowattimmar. Här handlar det om återhållsamhet för att få batteriet att hålla bilens livslängd.

Aktiv fjädring kostar extra
i Lexus RX. Plattformen är densamma som för elbilen RZ.
Foto: Jade Nelson

En elmotor på bakaxeln ser till att vi har fyrhjulsdrift enligt Toyotas och Lexus beprövade koncept E-Four. Elmotorn börjar bara arbeta vid behov så i grunden är RX 450h+ framhjulsdriven. Men så fort bilen upptäcker att framhjulen spinner kliver elmotorn in och ger kraft åt bakhjulen. Elmotorn kan ge 182 hästkrafter till framaxeln och 54 hästkrafter till bakaxeln.

Räckvidden mäts enligt WLTP-metoden till 6,5 mil och under vår provkörning på amerikansk motorväg talade allt för att det här är en relativt verklig räckvidd.

Du kan köra upp till 135 kilometer i timmen på el och det dröjer en stund innan bensinmotorn hoppar i gång, även under stark acceleration.

Lexus har också så kallad ”Adaptive Variable Suspension” som anpassar fjädringen på vart och ett av de fyra fjäderbenen individuellt. Men för att få AVS behöver du slå till på den dyraste versionen av RX 450h+.

Ett återkommande problem för hybrider och laddhybrider är hur energiåtervinningen sker vid inbromsning och motorbroms. Ofta märks det här i bilen som ett litet ryck eller att inbromsningen inte är linjär. Lexus har arbetat bort den dåliga effekten och övergången mellan el och förbränningsmotor märks mycket lite – såväl vid acceleration som vid inbromsning.

Att hjulen flyttats ut till hörnen är inte den enda designförändringen jämfört med tidigare RX-generationer. Den första generationen kom redan inför modellåret 1999. Nu är vi framme vid generation fem och den hittills mest sportiga designen.

Lexus samtliga säkerhets- och förarassistanssystem ska vara standard när de första bilarna börjar levereras till Sverige strax efter årsskiftet. Autobromsfunktionen har vidare­utvecklats och är aktiv även om du inte använder farthållare.

Snyggt integrerad bildskärm och sober förarmiljö.
Foto: Jade Nelson

Den stora 14-tumsskärmen är snyggt integrerad i skärmen framför ratten och bildar en enhetlig rak instrumentpanel.

I appen Lexus Link kan du övervaka laddningen, låsa eller låsa upp bilen, starta varningsblinkers, hitta bilen och starta till exempel stolsvärmen. Lexus har en egen röststyrning som du väcker med ett ”Hey Lexus”.

Lexusimportören hoppas kunna sälja så många som 500 RX-bilar i Sverige där minst 60 procent väntas vara laddhybrider, 25 procent hybrider och 15 procent av värstingvarianten RX 500h. Laddhybriden 450h+ får ett grundpris på 775 000 kronor – men den fullutrustade varianten blir 120 000 kronor dyrare.

Baksätet är bara tvådelat och genomlastningslucka saknas.
Foto: Jan-Erik Berggren

Läs mer: Fler biltester

Läs mer: Fler texter om elbilar

Ämnen i artikeln

Biltester
Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt