Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-08 02:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/honda-har-gatt-forsiktigt-fram-med-nya-hr-v/

MOTOR

Honda har gått försiktigt fram med nya HR-V

Foto: Robin Törnros

Honda lanserar nu tredje generationen av den mindre suven HR-V med elektrifiering och ny design – det är dock en hybrid av den gamla skolan.

Till skillnad mot föregångaren som lanserades 2015 tar Honda nu ett steg i elektrifieringens riktning med nya HR-V, men steget hade kunnat vara större. Nya HR-V är nämligen endast en vanlig hybrid, alltså ingen laddhybrid som du kan fylla med elektrisk räckvidd under natten för att köra utsläppsfritt till jobbet morgonen därpå.

Honda har elektrifieringsplaner då de tidigare i år meddelade att samtliga bilar och motorcyklar från koncernen ska vara helt eldrivna från 2040. Något som gör det förvånande att Honda håller igen på den fronten med nya HR-V.

Inne i bilen tränger en del vägljud in från sidorna på den vältrafikerade motorvägen och här hade de kunna göra lite mer med ljudisoleringen. Det är dock likvärdigt med konkurrenter i klassen, men då man har jobbat med att göra de ytor man ser och tar på mer lyxiga kunde de väl lagt lite mer krut under skalet också. Instrumentbrädan är stilren och sikten ut över huven riktigt god. Det är den även om blicken vandrar åt sidorna tack vare att Honda har flyttat framstolparna bakåt och placerat sidospeglarna längre från dessa så de inte tar upp lika mycket av synfältet.

Foto: Robin Törnros

Styrningen är följsam när vi tar oss genom landsbygden på lite kurvigare vägar, för biltypen känns den ovanligt kommunikativ men Honda har länge varit bra på just styrkänsla. Fjädringen är hårt satt på gott och ont, i lite högre tempo kommer den till sin rätt men i lägre hastighet blir uppträdandet struttigt och även små ojämnheter påverkar komforten negativt.

Bensinmotor och växellåda känns igen från den mindre modellen Jazz men HR-V har fått lite mer kraft med 107 i stället för 98 hästkrafter.  Elmotorn har fått högre effekt, från 109 till 131 hästkrafter. Det lilla batteriet som sitter monterat under bagagegolvet har också 60 i stället för 48 celler för att klara den högre vikten.

I tider av elektrifiering har normen blivit att bilar i snitt väger strax under 2 000 kilo på grund av den höga vikt som batterierna tillför. Men här är Honda HR-V rena lättviktaren, tack vare att den inte är laddbar med sladd landar tjänstevikten under 1 500 kg.

Foto: Robin Törnros

Nya HR-V känns effektmässigt tillräcklig snarare än pigg, den gör det den ska på ett ganska snålt sätt. Bensinmotorn jobbar för det mesta och avlastas av elmotorn som hellre jobbar parallellt än intar ledarposition. I uppförsbackar blir det tydligt att detta inte är något kraftpaket och motorn lägger sig på ett konstant ylande som tränger in i kupén.

Förarstolen är bekväm med mjuk stoppning och tillräckligt stöd i både ryggstöd och dyna även om den senare är i kortaste laget och gör att nedre delen av låren får hänga i luften. Trots att bränsletanken sitter monterad under de främre stolarna går det att få dynan tillräckligt långt ner och justeringen av ratten är nästan tillräcklig. Tack vare att bränsletanken sitter där den gör har HR-V kvar sitt praktiska baksäte från föregångaren. Fäll upp sitsarna som biostolar eller fäll dem framåt för ett plant lastgolv, men baksätesryggen delas bara 60/40.

Foto: Robin Törnros

I baksätet har Honda byggt in 35 millimeter bättre benutrymme och både fötter och knän har nästan slösande mycket utrymme när jag sitter bakom min egen förarinställning. På höjden har 30 millimeter offrats för en slankare sidoprofil, visst är det snyggt men det gläds knappast baksätespassagerarna åt.

Bilen är snålare än väntat med en snittförbrukning på 0,47 liter per mil under provkörningen på såväl motor- och landsväg som i stadstrafik. Nya HR-V känns mer finstämd än bilen den ersätter men Honda har hamnat på efterkälken. Konkurrenternas nya motsvarigheter är helt eldrivna eller har högre grad av elektrifiering.

Foto: Robin Törnros

Läs mer: Fler artiklar om elbilar.

Läs mer: Fler provkörda bilar.

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt