Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-02 08:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/ia-wadendal-solceller-och-tag-minskar-utslappen-i-audis-elbilsfabrik/

MOTOR | KOMMENTAR

Ia Wadendal: Solceller och tåg minskar utsläppen i Audis elbilsfabrik

Karossen till nya Q8 e-tron hissas ned till bilgolvet där batteripaketet ligger.
Foto: Graeme Fordham

Förnybar energi genom solceller och bildelar som fraktas med tåg i stället för långtradare. Det är metoder som – enligt Audi – fått ned elbilsfabrikens utsläpp. Men räcker det?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Det viner och rasslar när de gula robotarmarna jobbar med att forma dörrarna till den bil som är under tillverkning här. Belysningen inne i den kub de arbetar är dämpad – teoretiskt skulle robotarna kunna jobba i totalt mörker eftersom de inte behöver ögon för att se. Men fabriken är ju inte befriad från människor – kontrollanterna måste ha någon form av ledsyn för att övervaka att allt går till som det ska därinne.

Den dämpade belysningen kan tyckas vara en liten obetydlig detalj att nämna, men den har en funktion när det gäller att spara energi.

Sedan 2018 har runt 160 000 elbilar tillverkats på Audis fabrik i Bryssel. I mitten på december började den nya elsuven Q8 e-tron sättas ihop i Brysselfabriken, och i år ska även Q4 e-tron tillverkas här.

De gula robotarna arbetar både med att sätta ihop bildelar och batterier.
Foto: Ia Wadendal

När fabriken dedikerades för elbilstillverkning för fyra år sedan blev den också certifierad som ”koldioxidneutral” av den belgiska inspektions- och certifieringsorganisationen Vinçotte. Men vad betyder det egentligen?

Det finns ännu ingen standard som täcker alla aspekter av en elbils livscykel, eller LCA. Begreppet LCA är helt enkelt en samling av olika metoder som mäter vilken miljöpåverkan en produkt har från att resurser utvinns från naturen tills dess att produkten kasseras.

Det som Vinçotte bedömt är hur Audi-fabriken i Bryssel arbetar med el och värme från förnybara källor som solenergi och biogas, och minskad vattenåtgång under produktionen. Utsläpp under exempelvis utvinningen av råvarorna för tillverkningen, och de långväga transporterna från leverantörer på andra sidan jordklotet är alltså inte med.

Här kontrolleras kablaget i golvet till nya Audi Q8 e-tron. Fabriken i Bryssel har 3 000 medarbetare.
Foto: Ia Wadendal

Man kan säga att Audi arbetar inifrån och ut med sitt hållbarhetstänk – på fabriken och med de närmaste leverantörerna.

Taket på fabriken, som ligger centralt mellan bostadshus och affärer i Bryssel, är täckt av en av regionens största solcellsanläggningar – närmare bestämt 107 000 kvadratmeter. Ungefär 9 000 megawattimmar förnybar el produceras varje år tack vare solpanelerna, och enligt Audi har koldioxidutsläppen därmed kunnat minskas med 1880 ton.

Audi Q8 e-tron under produktion.
Foto: Graeme Fordham

Audi ska nu sprida Brysselfabrikens arbetssätt till andra anläggningar i koncernen. Gott så. Men de riktigt stora utsläppen kommer man inte åt på hemmaplan. Det krävs ordentlig press på alla de tusentals leverantörer som biltillverkarna har.

Därför bör alla biltillverkare gemensamt ställa hårda krav på sina leverantörer – till exempel att gå över till förnybar energi både i tillverkningen av materialen och under transporterna.

Läs mer: Fler krönikor av Ia Wadendal

Ämnen i artikeln

Elbil

Kommentarsfältet stänger. Nu finns inte längre möjligheten att kommentera artiklar på DN. Vi hoppas att ni som uppskattat att kommentera artiklar ändå fortsätter att engagera er i vår journalistik, och tar debatten vidare på andra vis. Tack alla läsare för ert engagemang!

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt