Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-12-01 08:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/ia-wadendal-varfor-blev-inte-elbilsbonusen-smartare/

MOTOR | KOMMENTAR

Ia Wadendal: Varför blev inte elbilsbonusen smartare?

När klimatbonusen infördes 2018 rullade omkring 20 000 elbilar i Sverige.
Foto: Henrik Skolt

När regeringen skrotade bilbonusen för att par veckor blev det en chock både för bilindustrin och för de svenskar som stod på tröskeln att köpa en elbil. Men hur bra var klimatbonusen egentligen och hade den kanske kunnat göras bättre från början?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Klimatbonusen har med viss rätt kritiserats för att gynna de välbärgade och tjänstebilisterna. I början var det nog så, men det senaste året har väldigt många med medelinkomst bestämt sig för att gå över till bilar med eldrift. Naturligtvis har det i hög grad handlat om att slippa de svidande priserna på bensin och diesel, men bonusen har hjälpt till när hushållen beslutat sig för att slå till på elbilar, laddhybrider och gasbilar.

Och det har varit elbilarna som stått högst i kurs.

När klimatbonusen infördes 2018 rullade omkring 20 000 elbilar i Sverige. En försvinnande liten del av den totala bilparken på runt fem miljoner fordon. Den siffran har mångdubblats sedan dess och i år sålde elbilar för första gången bättre än bilar med förbränningsmotorer.

Men fortfarande så utgör andelen elbilar bara drygt tre procent av bilparken i Sverige.

En undersökning som Demoskop gjort pekar på att fler svenskar nu – när bonusen slopats – kommer att tveka inför att slå till på en elbil nästa gång det är dags att byta bil.

Det är högst förståeligt eftersom elbilar fortfarande är hundratusentals kronor dyrare än fossilbilar, och än så länge syns inga tecken på att de kommer att bli billigare.

Att bonusen är en välbehövlig morot råder det ingen större tvekan om.

Men klimatbonusen hade kunnat utformas smartare från början om politikerna ägnat sig lite mer åt omvärldsanalys. Och det är inte för sent att göra det – om regeringen nu skulle vilja tänka om. Det här är några exempel:

* I Frankrike behovsprövas bonusen – det vill säga ju lägre inkomst du har desto högre blir bonusen. Det borde Sverige rimligen också kunna tillämpa.

* Flera EU-länder lockar med en kombinerad skrotpremie och bonus för köp av ny eller begagnad laddbar bil. Återvinning och fossilfri bil i en smäll, så att säga.

* Några europeiska länder sätter ett pristak på runt 400 000 kronor för köp av en elbil. Det kan pressa bilindustrin att ta fram små billigare elbilar med mindre batteripaket – något som också ger färre koldioxidavtryck under tillverkningen.

* Bonus för att konvertera en fossilbil till eldrift är Frankrike än så länge ensamt om, men det skulle kunna fungera också hos oss. Att lägga in en elmotor i en i övrigt välhållen bensin- eller dieselbil är att vårda och utveckla en produkt man redan har – istället för att hela tiden köpa nytt.

Finansieringen då? Höj malusskatten – ordentligt.

Grönt ljus: Nästan alla de bilar som krocktestats av Euro Ncap den senaste tiden har fått högsta betyg. Bilarna blir med andra ord allt säkrare.

Ämnen i artikeln

Elbil

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt