Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-27 03:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/ia-wadendal-vi-maste-borja-prata-om-hallbarhet-i-omstallningen-ocksa/

MOTOR | KOMMENTAR

Ia Wadendal: Vi måste börja prata om hållbarhet i omställningen också

I april 2020 införde Frankrike en speciell klimatbonus. De fransmän som vill konvertera sina fossilbilar till eldrift får upp till 50 000 kronor som stöd. Ett smart – och framför allt hållbart – drag.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Det finns en elefant i rummet som vi sällan pratar om. Nya elbilar släpper förvisso inte ut någon koldioxid när de körs på vägarna. Men under tillverkningen kan koldioxidavtrycket vara stort – mycket stort.

Elbilstillverkaren Polestar har i flera år varit transparent med hur stor miljöpåverkan produktionen av en elbil har. När en Polestar 2 lämnar fabriken har den ett sammanlagt koldioxidavtryck på 26 ton. Kör man den på grön energi tar det nästan 5 000 mil innan klimatskulden börjar minska.

Nu jobbar Polestar – och flera andra biltillverkare – med så kallade livscykelanalyser för att lista ut hur processerna och komponenterna i produktionen ska kunna göras mer klimatneutrala.

Det är bra.

Men omställning kan också handla om hållbarhet. Alltså den där delen av hållbarhetsbegreppet som handlar om att vårda och förbättra en produkt man äger i stället för att kasta den och köpa något nytt.

När fransmännen fick stödet för att ersätta förbränningsmotorn med elmotor och batteri växte en hel industri av konverteringsföretag fram. I takt med att fler och fler konverteringskit togs fram så blev det också billigare att göra konverteringen till eldrift.

Att förvandla en Renault Clio, som är äldre än fem år, till elfordon kan gå på så lite som 70 000 kronor efter att stödpengarna betalats ut. Och konverteringen ger inte tillnärmelsevis så stora koldioxidavtryck som produktionen av en ny elbil.

Franska fossilbilar behöver alltså inte skrotas utan kan få ett nytt och miljövänligare liv.

Subventionerna för att köpa en elbil i Frankrike är högre och kanske lockar mer. Men det viktiga är att det faktiskt är relativt billigt att göra en konvertering. Bilägarna har fått upp ögonen för det här och industrin har fått en boost.

Det finns konverteringsföretag i Sverige också. Men kunderna är huvudsakligen entusiaster som vill omvandla sina gamla veteranklenoder. Och billigt är det inte.

Kanske borde det finnas fler alternativ i bonus-malussystemet? Ekonomiska subventioner för konvertering av lite äldre bilar till eldrift skulle inte vara fel.

Hållbart ägande är inte så dumt.

Läs mer: Fler texter om elbilar

Ämnen i artikeln

Elbil
Klimatet

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt