Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-16 10:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-bilvarldens-resonemangsaktenskap-forundrar/

Motor

Jonas Fröberg: Bilvärldens resonemangsäktenskap förundrar

Apple knyter hymens band med Hyundai. Kinesiska mjukvarubolaget Baidu ska bygga bilar med Geelyteknik.

Bakom kulisserna inleds nu slaget mellan techbolag och bilkoncerner om vilka som ska tjäna pengarna när bilar blir uppkopplade datorer på hjul.

Vad blir viktigast i framtidens bilar? Svaret kan tyckas lika spännande som en bensträckare i en zoom-föreläsning:

Mjukvara.

Bilar förvandlas till uppkopplade självkörande datorer på hjul med sensorer överallt som alstrar enorma mängder data.

Mjukvaran blir central. Och det är mycket högre vinstmarginaler på utveckling av mjukvara än att sälja bilar (hårdvara). Och nu inleds kampen bakom kulisserna vem som ska tjäna alla pengar i framtiden.

Alla tycks välja olika vägar. Vissa väljer samarbeten som sökbolaget Baidu (tänk Kinas Google) som precis tecknat en avsiktsförklaring om att bygga bilar med Geelyteknik och Apple som sägs ska samarbeta med Hyundai om att bygga en elbil.

Där gifts förenklat techbolagens kunnande ihop med bilkoncernernas färdigutvecklade elbilsplattformar.

Tesla har valt en annan väg: de har utvecklat ett eget operativsystem i sina elbilar. Volkswagen gör exakt samma sak och gör en leva-eller-dö-satsning de närmaste fem åren.

Det inleddes förödmjukande med stora mjukvaruproblem i nya elbilen ID.3, och hela Tyskland håller nu andan att pekskärm och operativsystem inte hänger sig i nya ID.4.

Google ligger i startgroparna med ett operativsystem för bilar som de väntas gifta ihop med det infotainmentsystem som bland annat Volvo börjat använda.

Ska även Google bygga egen bil? Vi vet inte. Än är allt i sin linda. Och oerhört spännande.

Det vi vet är att gamla biltillverkare som missar tåget kan bli förlorarna och sluta som bilvärldens Foxconn – bolaget som tillverkar skalet till Apples Iphone telefoner med vinstmarginaler tunna som bakplåtspapper – medan Apple karvar åt sig storkovan.

Ämnen i artikeln

Tesla
Geely
Hyundai
Apple
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt