Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-02 00:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-darfor-ar-nya-ford-och-tvn-pa-vaggen-samma-sak/

Motor

Jonas Fröberg: Därför är nya Ford och tv:n på väggen samma sak

Foto: Jessica Gow/TT

Har du en tv hemma på väggen? Då kommer du – bättre än någon annan – att förstå varför Ford och Google förlovade sig i måndags.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Mitt hjärta bultade hårt framför dataskärmen i mellandagarna. Blicken nådde ett hav av till synes flimrande tv-skärmar på hemsidan.

Jag var inne på en hemelektroniksida för att köpa tv.

Kallsvetten stod mig i pannan.

Jag kan ingenting om tv-apparater, men efter en kvarts googling kom insikten som en käftsmäll: dagens ständigt uppkopplade tv-apparater är som uppkopplade bilar.

Det viktiga på tv:n är inte längre bildskärpan utan operativsystemet och dess appar och hur lätt din mobil kopplas upp till skärmen.

Överfört till den snart helt uppkopplade bilvärlden är det viktigaste snart inte längre hästkrafter utan... ja exakt. Samma. Sak.

I måndags ljöd trumpetfanfarerna: Google och Ford eklaterade sin förlovning och från 2023 ska Fords bilar gifta ihop sig med Googles operativsystem, appar och molntjänster och det kan ju låta tråkigt och oviktigt alldeles obegripligt.

Men tänk på tv:n hemma på väggen: Jag köpte ett tv-fabrikat med Googles inbyggda operativsystem med tillhörande appar och köper du en Ford år 2023 får du... ja principiellt exakt samma sak.

Andra tv- (och bil) -fabrikat har valt andra och ibland egna operativsystem. Det är här vårt jobb som grävjournalister inleds: Är Volkswagens lösning med helt eget operativsystem bäst? Eller Fords – där man gifter sig med Google? Och var hamnar alla enorma mängder data från bilen? Och vad kommer att hända med Ford som nu köper sin elbilsplattform från VW och operativsystem från Google – är man snart bara leverantör av tomma bilskal?

Och framför allt: Vad är bäst för dig som bilköpare?

Allt detta återkommer vi till. Det är kanske decenniets viktigaste bilfrågor.

Läs mer: Fler artiklar om elbilar

Ämnen i artikeln

Google
Ford

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt