Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-05 09:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-darfor-ar-tesla-sa-hogt-varderat/

MOTOR | KRÖNIKA

Jonas Fröberg: Därför är Tesla så högt värderat

Elon Musk utanför Teslas fabrik i Berlin.
Elon Musk utanför Teslas fabrik i Berlin. Foto: Patrick Pleul/AP

Nu säljer Elon Musk 10 procent av sitt innehav i Tesla för att protestera mot en ny skatt i USA:

Men den stora frågan är – varför är lilla Tesla högre värderat än nästan alla andra bolag på planeten?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Det finns en liten exklusiv klubb av bolag med marknadsvärde på över 1000 miljarder dollar. Här återfinns bland annat Apple, Amazon, Microsoft – och lilla Tesla.

Sedan i september 2019 har Teslas aktie gått upp från 45 dollar till smått bisarra 1 220.

Bara i år har aktien ökat över 60 procent.

Den självklara frågan är: Varför?

Det räcker att blicka en sekund mot COP26-mötet i skotska Glasgow för den stora förklaringen. Elon Musk satsade tidigt på rätt häst – elbilar. Nu letar en hel värld efter snabba lösningar för att få ner koldioxidutsläpp. Efterfrågan är större än utbudet på elbilar.

Elon Musk, utan tyngande fossil ryggsäck, har ett drömläge.

Han väntade inte som de andra tills elbilar blev lönsamma utan begärde investerarpengar för att med enorm kraft kunna braka in på marknaden från sidan – före alla andra. Dels med elbilar som kan uppdateras via nätet och dels ett eget (svindyrt) snabbladdnätverk. Speciellt laddnätverket är en enorm konkurrensfördel i både Europa och USA.

När Tesla 2018 började bygga den mindre Model 3 var bolaget var en viskning från konkurs. Men det senaste året har Musk lärt sig läxan och nu bygger och säljer Elon Musk elbilar effektivare och mer lönsamt än konkurrenterna.

Ta bara den nya bilfabriken utanför Berlin där varje Teslabil ska byggas på 10 timmar - medan huvudkonkurrenten Volkswagens elbilar i staden Zwickau byggs på 30 timmar enligt Volkswagens självkritiske vd Herbert Diess.

Det var den första gyllene nyckeln till högre vinster och därmed hög börskurs.

Teslas marknadsvärde är nu åtta gånger högre än VW-koncernen som sålde elva gånger så många bilar förra året.

Lägg till att Tesla redan från början var ett mjukvarubolag. Förenklat kontrollerar Tesla både mjukvara och chips och klarar just nu den globala chipsbristen bättre än konkurrenterna. Dessutom har Tesla den gyllene nyckeln till framgång på längre sikt: de behärskar processerna runt framtidens självkörande bilar och AI bättre och kan därmed lättare tjäna pengar på all data och hitta nya digitala affärsmodeller. Tänk ungefär hur Apple” kunde utveckla alla nya affärsmodeller efter själva telefonen Iphone.

Dessutom har Tesla som grädde på moset en snabbt växande energirörelse med solpaneler och energilagring i bland annat hemmabatterier, vilket är ännu en affärsmodell i tiden i eleffektbristens tid.

Teslas bilar är långt ifrån bäst – körkänsla och detaljarbete och mjukvara borde få Elon Musk att borra sitt huvud långt ner i en skämskudde, men i allt väsentligt gör Tesla allt rätt. Att Musk säljer 10 procent av skatteskäl torde inte påverka det.

Ämnen i artikeln

Elon Musk
Tesla

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt