Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-29 00:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-hur-enkelt-kan-din-bil-hackas/

MOTOR | KOMMENTAR

Jonas Fröberg: Hur enkelt kan din bil hackas?

Kinesiska elbils-suven Nio ES8 som väntas komma till Sverige.
Kinesiska elbils-suven Nio ES8 som väntas komma till Sverige. Foto: Jonas Fröberg

Mjukvaruproblem är den nya tidens trilskande förgasare.

De är lika irriterande och tycks aldrig ta slut.

Mjukvaran och all data reser också frågor om framtiden när vi får allt fler kinesiska bilar.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

På den gigantiska pekskärmen syns mitt feta avtryck från pekfingret obarmhärtigt tydligt.

Jag har just slagit på vindrutetorkarnas automatläge, men men i det fallande duggregnet händer inget. De breda torkararmarna vilar orubbligt i sina fästen.

Bilen jag sitter i är en Tesla Model Y, Teslas mindre suv som just börjat säljas. Vi är ute på långtest. Den stora centraldatorn är bilens stora förtjänst – där kan man uppdatera alla vitala funktioner över nätet, så kallad OTA. Bilens sensorer ska också kunna upptäcka hastighetsskyltar, vars hastighet sedan visas på skärmen framför dig.

Dagen efter särskådar jag denna hastighetsskyltfunktion. I nära hälften av fallen visas fel hastighet, mitt på blanka dagen.

Sedan aftonrodnad övergått till beckmörkt himlavalv har det automatiska helljuset sådan fördröjning att det inte går att ha det påslaget i praktiken – alltför många mottrafikanter blir bländade och blinkar mot oss.

Inte heller Tesla är alltså befriat från kvistiga mjukvaruproblem – trots att de i praktiken haft sedan 2012 (då deras stora sedan  Model S lanserades) på sig att få tillförlitliga system.

Den 19 november slutade Teslas telefon-app till och med att fungera över hela världen. Många tusen Teslaägare kunde inte komma in i sin bil (appen används bland annat för att låsa och låsa upp bilen) – vilket berodde på ett serverfel, vilket satte fingret på sårbarheten när nästan allt är digitalt och går via nätet.

I Facebookgrupper för Volvos elbilar C40 och XC40 och för Polestar 2 klagas det ännu ymnigt på mjukvaruproblem. Appen tycks inte fungera. En medlem i gruppen kommer varje morgon till en utkyld bil trots att appen nogsamt ställts in på förvärmning varje kväll.

Men det var ändå Volkswagens nya elbil ID.3 som gav mjukvaruproblemen ett ansikte förra året – med otaliga problem vid introduktionen, bland annat med fördröjning i pekskärmen. I en svensk Facebookgrupp framgår att pekskärmen ännu kan haka upp sig genom att reboota gång på gång utan att någon är i närheten.

All mjukvara och enorma mängder data innebär framför allt enorma möjligheter. Men krånglet visar hur svårt det är att få skapa tillförlitliga system. Och det reser fler frågor. Hur enkelt kan din bil hackas?  Kina har ju en underrättelselag från 2017 som innebär att alla – även bolag – måste lämna information till kommunistledningen (alltså spionera) om det frågas. Och nu kommer elbilarna från Kina på bred front.

Vad innebär det?

Ämnen i artikeln

Elbil
Tesla

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt