Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-28 16:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-mackbolagen-haller-pa-att-forsitta-sitt-livs-chans/

MOTOR | KOMMENTAR

Jonas Fröberg: Mackbolagen håller på att försitta sitt livs chans

Ännu en bensinstation utan elbilsladdning.
Ännu en bensinstation utan elbilsladdning. Foto: Elin Åberg

Tänk tanken att vd:arna på BMW eller Volvo fram tills i år hårdnackat avfärdat alla elbilar som ”för dyra”.

Låt oss sedan bege oss till verkligheten – och de stora bensinmackskedjorna: Shell, OKQ8, Circle K och Preem.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Mackarna lever i dag gott på att bilister tankar bensin eller diesel och sedan köper korv och dyrt kaffe.

När nu antalet elbilar ökar starkt vänds blickarna mot elbilsrevolutionens svagaste punkt – de få supersnabbladdarna, som laddar 125 kilowatt och mer, efter vägarna.

Utbyggnaden har gått alltför långsamt. Inledningsvis fanns ett brokigt gäng digitala entreprenörer som alla ville låsa in kunderna i just sin digitala värld (som sällan fungerade). Följden: du måste ha sju-åtta laddbrickor, kort och appar med dig. Tesla byggde som ett unikum själva ut ett komplett snabbladdnätverk.

Reaktionen hos Shell och de andra bensinmacksbolagen: ingen alls , trots att de sitter på det stora vinnarkortet: fikaserveringarna där de kan tjäna stora pengar när elbilarna ska laddas. Får de sedan väl in kunderna sätter endast inbillningskraftens jättemuskel, för att parafrasera PO Enquist, stopp fler tjänster.

OKQ8 vaknade förra året och ska bygga snabbladdare på sina 300 bemannade mackar. Där ska vi äntligen kunna betala med bankkort. Preem ska bygga runt 15 nya laddstationer per år fram till 2025, Cirkle K sätter upp 1 500 laddstolpar fram till 2030 och Shell 150 fram till 2025.

Frågan är: är de för sena? Tänk om laddnätverket Ionity snabbt bygger upp världens bästa arkitektritade loungerum runt sina laddstolpar?  Eller om Tesla som snart öppnar upp sina laddare för alla elbilister gör samma sak.

En annan fråga rör norra Sverige.

Orter som Solberg och Övre Sopporo står längst bak i kön: Ingen privat aktör ville bygga på 23 av 62 orter när staten erbjöd 100 procentigt byggstöd i norr i våras (Varje stolpe kostar runt 1,5 miljoner kronor).

Här måste staten agera. Nu.

Läs mer: Fler artiklar om elbilar

Ämnen i artikeln

Elbil

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt