Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-18 01:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-nevs-i-trollhattan-hanger-i-en-tunn-tunn-trad/

MOTOR | KRÖNIKA

Jonas Fröberg: Nevs i Trollhättan hänger i en tunn tunn tråd

Kanske stämmer det att en katt har nio liv.  Saab/Nevs i Trollhättan är uppe i tjugo.

Nu står elbilstillverkaren Nevs inför sin största utmaning någonsin när moderskeppet kollapsar i Kina.

Den stora frågan är nu: Kan och får någon köpa?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Det händer sällan, men ibland växer sig jättekoncerner så stora att ett fall skulle hota ett helt lands ekonomi. Det händer just nu – med jättefastighetsbolaget Evergrande i Kina, vilket direkt påverkar elbilsbolaget Nevs i Trollhättan.

Det är snart ett decennium sedan Saab Automobile begärdes i konkurs. Ur askan reste sig ett nytt elbilsbolag med kinesisk ägare – Nevs: National Electric Vehicle Sweden AB.

Allt tycktes göras rätt. Tio mil sydväst hade Geely just köpt Volvo Cars, som med kinesiska miljarder kunde öppna fabriker på löpande band Kina och växte närmast explosionsartat.

För Saab var det annorlunda. Teoretiskt var allt rätt men bil-Saab var kört i botten med enorma skulder och sönderslagna strukturer.

Nevs hade inte pengar nog. Huvudägaren Kai Johan Jiang inledde en balansgång mellan kreditorer och investerare och tassade sig fram millimeter för millimeter.

Tills räddningen kom.

Det var 2019. Den kinesiska fastighetsjätten Evergrande köpte helt sonika Nevs.

Pengar kom in på kontona och man kunde satsa på ny mobilitet – framtiden.

Evergrande är nämligen Kinas mest belånade bolag med skulder på ofattbara 300 miljarder dollar.

Allt gick bra medan fastighetspriserna pekade uppåt. Så vände kurvorna. En isande känsla spred sig hos dem som förstod vidden av det som skulle kunna hända.

Evergrande står med mängder av oavslutade fastighetsprojekt och stänger nu helt enkelt ned byggarbetsplatser – tänk som ett strömavbrott i en stad sedd från ett flygplan om natten.

En hel finansvärld blickar nu nervöst mot Peking: ska kommunistregimen låta Evergrande falla?

På tisdagen föll i alla fall Evergrandesaktie som ett störtande reaplan.

I skrivande stund är läget ännu oklart. Och alla vi som minns Trollhättan 2008 ser mardrömsparalleller: Då föll bil-Saabs dåvarande ägare GM hjälplöst mot avgrunden, men räddades i sista sekund av dåvarande president Bush och senare Barack Obama. GM ansågs ”too Big to fail” – men sålde ändå bort förlustbringande Saab.

Nu är vi här igen. Spelet på högsta nivå i en av världens mäktigaste regeringar bestämmer utgången på Stallbacka. Antagligen försöker man sälja elbilsdivisionen för att få in pengar.

Men då driver ännu ett mörkt moln in på himlen: Nyhetsbyrån Reuters skrev på måndagen att Kinaregimen ska ta krafttag för att rensa ut bland alla olönsamma elbilsbolag och aktivt konsolidera sektorn.

Många – speciellt i Trollhättan – håller andan just nu.

Ämnen i artikeln

Trollhättan
Elbil

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt