Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-12-01 11:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/kinesisk-nykomling-utmaning-for-svenskfavoriten/

MOTOR

Kinesisk nykomling utmaning för svenskfavoriten

MG4 har samma kapacitet som Kia Niro Ev men upplevs som lite snabbare.
Foto: Patrik Lindgren

Glöm kombi, fyrhjulsdrift och allt sånt som vi brydde oss om en gång i tiden. Nu är det eldrift, lågt pris och roliga former som gäller. Sverigefavoriten Kia Niro har kommit i ny tappning, men utmanas av kinesiska MG4.

Det är bara att vänja sig, det är de här bilarna som kommer att fylla våra vägar framöver. Det vill säga eldrivna bilar i mellanklassen med rimliga prislappar. I det gänget har Kia Niro varit den absoluta giganten på senare år, men kommer nu att utmanas av sprillans nya MG4.

Innan vi tar oss an den kinesiska nykomlingen tittar vi på faktabladet som ger bilden av att MG har lagt ett karbonpapper över Kia Niro och ritat av konturerna: 204 hästkrafter, 64 kilowattimmar, räckvidd på drygt 40 mil och sju års nybilsgaranti.

Bortom faktabladet är verkligheten förstås en annan, till det yttre finns mycket lite som förenar Kia Niro EV och MG4.

Kia Niro EV, med sin högresta front vill anamma ett suvutseende medan den bakåtslickade fronten på MG4 signalerar sport. Och det är intryck som förstärks på förarplatserna.

Bild 1 av 2
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 2
Foto: Patrik Lindgren

I MG4 sitter man lågt med ratten rakt framför sig. Den nya bilen har ett lägre insteg och framför allt en mycket bättre körställning.

I Kia Niro EV sitter man högre. Det ger en upprätt körställning med mycket bättre runtomsikt som också förstärks av Kians stora fönsterytor runt hela kupén.

Nya Niro använder samma plattform som föregångaren, och avslöjar att Kia inte har byggt nytt helt från grunden. Att den står på ben som konstruerats för några år sedan behöver inte betyda något negativt, och det gör det inte heller. Niro EV är en sällsynt välpolerad och behaglig upplevelse på vägen.

Men förvänta dig ingen knivskarp styrkänsla eller något engagerande chassi. Niro EV vill helst segla fram i makligt tempo, rak i ryggen och med värdighet i blick. Får den inte det så svarar den med trygg men tråkig understyrning.

Var drivningen ska sitta på en elbil tvistar de lärde om. Ur effektivitetssynpunkt tycks det vara vilket som, många elbilar är bakhjulsdrivna men nästan lika många är framhjulsdrivna och det går inte att se vilken lösning som ger lägst förbrukning.

Bild 1 av 2
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 2
Foto: Patrik Lindgren

Det är däremot tydligt vad som ger mest involverande köregenskaper. MG4 har sin elmotor mellan bakhjulen och bjuder på en betydligt piggare körupplevelse. Kia-motorn och MG-motorn är exakt lika starka och ger snudd på exakt jämförbara prestanda, men MG4 upplevs snabbare.

MG4 är förhållandevis lätt (strax under 1,7 ton) för att vara en elbil och har låg tyngdpunkt. Det tillskrivs främst det tunna batteripaketet som är av en typ där cellerna ligger horisontellt i stället för att vara packade stående. Testbilens batteri är drygt 130 millimeter tjockt.

Varken Kia Niro EV eller MG4 är några långfärdsbilar, båda har lite för dålig fjädringskomfort och bristande riktningsstabilitet. Men räckvidd har de trots allt. För båda bilarna anges en räckvidd på en bra bit över 40 mil. MG4 ska enligt WLTP-körcykeln kunna köras 43,65 mil, och det är inte så långt från sanningen. Bilen går att köra relativt snålt, inte sällan under 1,80 kilowattimmar per mil, och den faktiska räckvidden på en laddning kan i verkligheten bli nära 40 mil.

Kia Niro EV är ännu lite bättre med 46 mil i angiven räckvidd, och även här är verkligheten inte långt från faktabladet, Kias elbilar och laddhybrider har traditionellt varit snåla.

Bild 1 av 2
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 2
Foto: Patrik Lindgren

De må ha respektabla räckviddssiffror, men laddningen är varken MG4:s eller Niros starka sida. Niro EV är begränsad till en maximal laddkapacitet om 100 kilowatt, vilket är starkt i underkant för moderna elbilar i dag. MG4 är lite bättre med 130 kilowatt. Båda kan laddas med upp till 11 kilowatt vid hemmaladdning.

Kia Niro har under många år, oavsett hybrid-, laddhybrid eller elutförande varit ett av de billigare alternativen i sin storleksklass, men nu har nya konkurrenter anslutit och pressat ner priserna. Det blir tydligt i den här duellen, där MG4 är mer än 100 000 kronor billigare.

Utrustningsmässigt då? Nog måste väl den billiga kinesen vara barskrapad på utrustning? Nej, tvärtom. MG4 kan inledningsvis bara köpa i det så kallade Luxury-utförandet där bland annat värmepump, adaptiv farthållare med filassistans, backkamera med 360-gradersvy, rattvärme, eljusterbar förarstol, Apple Carplay/Android Auto, trådlös mobilladdare och navigation ingår i grundpriset på 415 000 kronor.

Kia Niro EV är inte riktigt lika välutrustad i grundutförandet Action, som kostar 530 500 kronor. För att få eljusterbar förarstol och adaptiv farthållare med filassistans måste man till exempel gå upp ett steg till Advance-nivån, och då är priset 560 500 kronor. Men då får man också elbaklucka, ventilerade framstolar och elvärme i baksätet – och inget av det går att få till MG4. MG4 kan inte heller fås med head up-display, men det finns till Niro EV i högsta utrustningsnivån Advance Plus.

Den som vill kunna lägga till mer utrustning och få en personligare bil än de tusentals MG4 som kommer att skeppas hit på båtlaster från Kina gör rätt i att betala extra för Kia Niro EV.

Bild 1 av 2
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 2
Foto: Patrik Lindgren

MG4  är en vettig elbil till ett vettigt pris. Kinesiska SAIC har uppenbarligen tittat på vad Volkswagen-koncernen har gjort med sina elbilar, och lagt sig på precis samma nivå. Sett till de tekniska specifikationerna är MG4 en karbonkopia på Volkswagen ID.3, och bakom ratten upplevs den till och med som något bättre. Med undantag för missar som ett plottrigt menysystem i pekskärmen och ett snålt utrustat bagageutrymme så är MG4 ytterst trivsam att ha att göra med.

Kia Niro EV gör allt nästan lika bra, men är en rejäl slant dyrare.

Läs mer: Fler biltester

Läs mer: Fler texter om elbilar

Ämnen i artikeln

Elbil
Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt