Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-22 11:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/langt-liv-for-polisbilen-som-manga-minns/

Motor

Långt liv för polisbilen som många minns

Bild 1 av 3 Bilar på sladd var Nils Simonsson passion som ung fotograf. 1978 fångade han en Valiant polisbil – som i dag renoveras.
Foto: Nils Simonsson
Bild 2 av 3 En av Teknikens Världs motorjournalister fick provköra i modern tid.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 3 av 3 Mathias Casserlund tipsade oss om denna Valiant ägd av Christer Evertz. Själv har han en Volkswagen polisbil som gick i Stockholm 1969 till 1972.
Foto: Evertz

Många har hört av sig om bilden på en Plymouth Valiant polisbil under utryckning i DN Motor den 5 december. Här kommer en uppföljning om polisbilen alla minns.

Reaktionerna på Backspegeln i DN Motor den 5 december lät inte vänta på sig, och att Plymouth Valiant är en polisbil som ni minns är tydligt. I texten hävdade vi att det bara fanns en polisbil av märket kvar på våra vägar, en uppgift som inte riktigt stämmer. Mathias Casserlund i Arvika upplyste oss om ytterligare en bil ägd av Christer Evertz i Idre. Valianten, som var med vid Normalmstorgsdramat 1973, bytte han till sig mot en Cadillac och påbörjade en renovering som även mynnade ut i ett gediget samlande av polisutrustning.

Vi har även fått ett foto från Nils Simonsson som i unga dagar fångade­ en Valiant sladdandes i ett vintrigt Stockholm. En slagning hos Transportstyrelsen visar att bilen lever. Joachim Carlsund i Haninge äger ett 20-tal utryckningsfordon och håller nu på att återställa bilen till polisutförande.

Liksom många andra Valianter gick den som raggar­bil efter sin tjänstgöring och en del saker har försvunnit under resans gång. Nu håller den på att märkas upp och har bland annat åter fått Saabstolar fram, vilket polis­bilarna hade. Just det invändiga är svårast att få till vid renovering, menar Joachim Carlsund som har många renoveringar bakom sig.

Även han läste artikeln den 5 december och noterade vårt faktafel. Jan Tägt på Motorhistoriska Riksförbundet hjälper oss i ärendet. Enligt honom finns det omkring en handfull polisbilar av modell Valiant kvar på våra vägar. Räknar vi in sådana som inte längre är i polis­utförande kan vi lägga till ett 15-tal.

Han berättar också att polisbilarna användes flitigt på sin tid och var ofta inblandade i hårda situationer. Som mest gick det åt 17 bilar på ett år.

Den polisbil som vi menade var den enda kvarvarande, med regi­streringsnummer HOX 809, ses här ovan där den körs av våra kollegor på tidningen Teknikens Värld. En bil som ingår i polisens egen samling som omfattar 50 fordon.

Läs mer: Läs fler texter om äldre bilar

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt