Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-02 19:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/nya-santa-fe-har-plats-for-sju-och-stod-av-elektrifiering/

Motor

Nya Santa Fe har plats för sju och stöd av elektrifiering

Nya Santa Fe har faktiskt växt lite, trots att den ser likadan ut som föregångaren.
Nya Santa Fe har faktiskt växt lite, trots att den ser likadan ut som föregångaren. Foto: Linus Pröjtz

Hyundai Santa Fe har sju sitt­platser, en elmotor som hjälper till att få ner förbrukningen och ett mer attraktivt utseende än tidigare. Vi reder ut om det räcker för att utmana lyxigare konkurrenter.

Bilmodellen Santa Fe har sålts i Europa sedan 2001. Den första generationen blev en ganska stor försäljningsframgång i Sverige, det fanns faktiskt en Nordic-modell som inte såldes på någon annan marknad.

Den koreanska biltillverkaren Hyundai har gjort en enorm varumärkesförflyttning de senaste tio åren. Det var inte länge sedan de drogs med dåliga lysen, dålig styrning och dålig kvalitetskänsla i de flesta modellerna.

Så är det inte längre, nu när vi är inne på generation 4,5 av den största suv-modellen. Nya Santa Fe är snyggare än många andra bilar och kvalitetskänslan inuti är minst lika bra som hos Volvo. Invändigt märks det fort att Hyundai inte har valt att ta bort knappar till funktioner som stolsvärme och bakrutedefroster, vilket är bra. De bilmärken som städat i sina förarmiljöer har oftast glömt att vissa av de där knapparna faktiskt behövs. Särskilt de som sköter defrostern och stolsvärmen.

Sköna stolar och begriplig förarmiljö. Viktiga knappar är just knappar, plus för det.
Sköna stolar och begriplig förarmiljö. Viktiga knappar är just knappar, plus för det. Foto: Linus Pröjtz

Santa Fe kan vara ett alternativ till sjusitsiga Volvo XC90, speciellt tack vare prislappen. Introduktionspriset 494 900 kronor (snart kostar den 534 900 kronor) är drygt 150 000 kronor billigare än Volvo XC90 B5 mildhybrid. Bilen vi kör nu kostar dock 566 700 kronor och har utrustningspaketen Advanced och Luxury, som bland annat innehåller visning av information på vindrutan framför föraren och skinnklädsel.

Nya Santa Fe bygger enligt egen utsago på en ny teknisk grund men det är lite lurigt att upptäcka. Bilen ser i princip likadan ut som som den förra som kom 2018. Viktigast i det nya är att de tyngre delarna har fått en lägre placering vilket ger bättre stabilitet. Det har gjorts mer plats för batterier och elmotorer helt enkelt. I hybriden är batteripaketet placerat under passagerarstolen och i den kommande laddhybriden är det batterier under både förar- och passagerarstolen. Batterierna påverkar alltså vare sig kupé- eller lastutrymmet.

Dödavinkeln visas i hastighetsmätarrundeln framför ratten.
Dödavinkeln visas i hastighetsmätarrundeln framför ratten. Foto: Marcus Engström

Laddhybriden får vi dock vänta ett tag till på, bilen vi kör nu är en hybrid utan laddsladd, den drivs av en 1,6-liters bensinmotor som stöttas av ett 1,49 kilowattimmar stort batteri och en elmotor på 60 hästkrafter. Den ger totalt 230 hästkrafter och hybridsystemet, vid namn Smartstream, hjälper mest till vid start från stillastående och i lugn stadstrafik. Förbrukningen ligger imponerande nära 0,6 liter per mil vid kortare körning i lågt tempo, men på motorväg går förbrukningen upp, men inte över 0,82 liter per mil.

Tjänstevikten på strax över två ton är inget ovanligt i den här bilklassen, men det är sällan så små motorer som 1,6-liter monteras för att driva dem. Motorn upplevs som lite slö vid acceleration, trots att den får hjälp av elmotorn.

Komfortmässigt finns det inget att klaga på, bilen går mjukt på dåliga vägar. Stolarna ger fint stöd för hela kroppen och via en knapp kan man ”rulla ut” en förlängning av dynan framåt. Den tredje uppfällbara sätesraden passar inte riktigt mina 175 centimeter, men barn får plats. Ljudkomforten är dock det som imponerar mest. Det är riktigt tyst i kupén, man hör inte ens vindbruset i motorvägsfart.

Bild 1 av 2 Nya Santa Fe har faktiskt växt lite, trots att den ser likadan ut som föregångaren.
Foto: Linus Pröjtz
Bild 2 av 2 Bilen har fyrhjulsdrift med olika körprogram som väljs efter underlag.
Foto: Linus Pröjtz

Bilen stöder Apple Carplay och Android Auto, och har även trådlös laddplatta för telefonen. Det finns USB-ladduttag även för baksätespassagerarna.

Sammanfattningsvis kan vi säga att Hyundai har paketerat om Santa Fe på ett sätt som har förbättrat bilen på många punkter, och den kan förmodligen locka till sig köpare som tidigare sneglat på dyrare konkurrenter. Om du ska dra tunga släp så är det dock läge att vänta in laddhybriden som har hjälp av en starkare elmotor.

Läs mer: Fler biltester

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt