Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-05 09:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/olika-sorters-hastkrafter-pa-drottninggatan/

MOTOR

Olika sorters hästkrafter på Drottninggatan

Foto: Dagens Nyheter, Jan Allan Wirén

Stockholm 1957, men prickar du in platsen? Det är svårt då inte mycket går att känna igen på denna sträckning av Drottninggatan där den korsas av Brunke­bergsgatan. Husen är ersatta av nya och fordonen har fått ge vika för shopping- och fikasugna flanörer.

Ovan gatumyllret ses trådbussarnas luftledningar men deras dagar är räknade. Fler och fler linjer kommer att få dieseldrivna bussar och sommaren 1964 är det över. Linje 41 blir den sista att drivas med el.

Bilfloran på bilden bjuder inte på några större överraskningar. En Saab 93, ännu med delad vindruta, ses längst fram och är på väg att passeras av en Chevrolet, förmodligen av årsmodell 1954.

Längre bak är märkena Opel, Volvo och Volks­wagen representerade men även ett i dag bortglömt märke: Borgward. Det är den tredje bilen som ses köra mot kameran och modellen är Isabella, känd för sin rostkänsliga kaross och slitstarka motor.

Foto: Jan Allan Wirén

Nu har vi flackat runt med blicken nog, mitt i fotografens komposition står ju faktiskt en arbetshäst. Vänder vi på fotografiet finns inga uppgifter om publiceringsdatum, dock en notering om att hästens namn är Blenda.

I Stadsmuseets facebookflöde lär vi oss mer i ämnet. 1905 gjordes en undersökning om trafiken som passerade på Götgatan under ett dygn. Resultatet var 2 888 häståk och 435 hästdroskor att jämföra med nio lastbilar och två personbilar. När bilarna blev billigare blev de vanligare på gatorna men utvecklingen gick långsamt. 1938 hade Mjölkcentralen 144 hästar och 200 bilar i tjänst. För bryggerinäringen var siffrorna 100 hästar och 200 bilar.

Bland Stadsmuseets bilder hittar vi Blendas kollegor från samma tid. En är med vid uppbyggnaden av det nya bostadsområdet i Vällingby, en annan fraktar varor i Gubbängens centrum.

Att stöta på arbetshästar i Stockholm och dess förstäder var inte helt ovanligt under 1950-talet. Faktum är att hästarna skulle överleva trådbussarna. Grålle i Vasastaden sägs vara den sista och gick i pension 1966.

Läs mer: Fler historier kring äldre bilar

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt