Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-24 04:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/otidsenlig-terrangbil-nu-med-miljoambitioner/

MOTOR

Otidsenlig terrängbil nu med miljöambitioner

Jeep Wrangler må vara otidsenlig men nu finns den som laddhybrid.
Jeep Wrangler må vara otidsenlig men nu finns den som laddhybrid. Foto: Jan-Erik Berggren

En onödig och otidsenlig modell, Jeep Wrangler har fått utstå kritik. Men som laddhybrid finns det en ny mening åt märkets symbolbil nummer ett.

Jeep har fattat beslutet att bara sälja laddhybrider i Sverige. Ett politiskt ställningstagande, visst. Men också ett måste.

De länder som kan sälja laddhybrider måste göra det för att trycka ner märkets totala utsläppsgenomsnitt och därmed slippa dryga böter från EU.

Staden Turin har precis vaknat till liv när jag trycker på knappen för elektrisk körning och rullar ljudlöst ut vid Piazza Carlina. Det går att köra uppåt fem mil på el med Wrangler som laddhybrid i stadsmiljö och det ska räcka för att jag ska ta mig ut ur staden. Den mjuka fjädringen får bilen att gunga fram på de slitna gatorna med potthål, gatsten och brunnslock.

Jag uppskattar sitthöjden så att jag kan styra förbi den allt mer intensiva morgontrafiken.

Ny motorteknik i alla ära, men invändigt är det lika rörigt som tidigare i Jeep Wrangler.
Ny motorteknik i alla ära, men invändigt är det lika rörigt som tidigare i Jeep Wrangler. Foto: Jan-Erik Berggren

Till vänster om ratten, lite väl undanskymt, finns knappraden som styr om jag ska köra på el, el och bensin eller mestadels bensin för att ladda batteriet. Det finns också en knapp för energiåtervinning.

Inredningen är annars lika rörig som förut. Vissa knappar är överdimensionerade för att visa att det här är en bil med attityd, andra har placerats där de inte syns trots att de används ofta.

När motorvägen breder ut sig är det hybridläget som gäller, detta för att spara kraften i batteriet. Den ska användas lite senare. När hastigheten ökar så gör även vindbruset från vindrutestolparna och suffletten det. Nej, någon långfärdsbil är inte Wrangler.

Stolarna är platta men jag sitter högt och bekvämt. Accelerationen från 50–60 kilometer i timmen är medioker. Styrningen fungerar men det här är ingen sportbil. Jag är glad att det går att köra rakt fram utan någon större ansträngning.

Batteripaketet ligger skyddat under baksätet.
Batteripaketet ligger skyddat under baksätet. Foto: Jan-Erik Berggren

Denna landsvägsbetonade bil i ut­­förandet som heter Sahara klarar lättare terräng utan problem – men det gör å andra sidan alla suvar, två- som fyrhjulsdrivna. Hybridtekniken har det lite jobbigt i terrängbanans backar, det blir ryckigt i skiftet mellan el- och bensindrift.

Vid normal körning märks det även i köer och korsningar. Växellådan är lite diffus och bensinmotorn rusar ibland utan anledning. Programmeringen av energihanteringen från motorerna är en svår balansgång, men Jeep har lyckats bättre i Wrangler än i syskonet Renegade.

Med den tuffare versionen av Wrangler, Rubicon, väntar riktig terräng­körning uppför en skidbacke.

Krängningshämmaren kopplas bort med en knapp vilket gör att bilen tillåts klättra över ojämnheter.

Eldriften ska räcka för pendling i stan. Upp till bergen för en promenad är det bensinmotorn som ger kraft.
Eldriften ska räcka för pendling i stan. Upp till bergen för en promenad är det bensinmotorn som ger kraft. Foto: Jan-Erik Berggren

Jag kör i elläge på lågväxel. I skogen hör jag fågelkvitter samtidigt som bilen tyst tar sig uppför grusbackar och kliver över stora stenar, stockar och hålor.

Elkraften kommer direkt och det blir en ny typ av terrängkörning där jag inte behöver rusa en förbränningsmotor för att inte tappa kraft.

På väg utför trycker jag på en knapp för maximal energiåtervinning vilket gör att jag i princip inte behöver bromsa. Den ena av de två elmotorerna tar hand om återvinningen till batteriet och den fungerar också som startmotor.

En koppling mellan bensinmotorn och växellådan kan helt koppla bort förbränningsmotorn vid ren eldrift. En andra koppling sköter drivningen från växellåda och elmotorer.

Wrangler som laddhybrid känns angelägen och tidstypisk men någon miljöbil handlar det inte om. Koldioxidsutsläppet är 79 gram per kilometer vid blandad körning, gränsen för att få inköpsbonus i Sverige är 60 gram per kilometer.

Rejäl kontakt för laddning.
Rejäl kontakt för laddning. Foto: Jan-Erik Berggren

Läs mer: Fler biltester

Ämnen i artikeln

Elbil
Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt