Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-30 18:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/renaults-nya-elbil-har-plats-for-alla/

MOTOR

Renaults nya elbil har plats för alla

Bild 1 av 2 Trots rejält lutande framstolpar är det en hel del vindbrus i kupén.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 2 Infällda handtag även på bakdörren men de sitter lite högt för barn.
Foto: Patrik Lindgren

Renault Mégane E-Tech når marknaden i vår men vi har redan kört elbilen som ska utmana Volkswagen. Körmässigt tar bilen poäng men är även en rörig historia.

När vi kommer till Årets bil- juryns testvecka i danska Tannis tar vi genast plats i en välmaskerad Renault Mégane E-Tech. En ingenjör kommer springande och stoppar oss: Det där är inte rätt bil och vi tvingas ge oss till tåls i en timme. Nu är det förseriebilar som rullas ut från biltransporten vilket betyder att allt inte riktigt är helt utprovat, fastställt och intrimmat.

Ett exempel är ett klickande ljud, som om ett relä slår till och ifrån vid gas­pådrag. En ingenjör berömmer vår hörsel men påpekar att det ska åtgärdas. Det är en programvara som styr känslan i gaspedalen vid olika inställningar på energiåtervinningen – som har hela fyra lägen – som ska åtgärda problemet. Vi får hoppas det, för det är ett irriterande ljud.

Fyra lägen på energiåtervinningen låter mycket. Det kan också sägas om strategin att erbjuda bilen med två olika effektuttag, 130 eller 218 hästkrafter, och att det finns två batteripaket att välja mellan, 40 eller 60 kilowattimmar.

Det tunna batteriet har gjort det möjligt att skapa bra takhöjd i baksätet.
Det tunna batteriet har gjort det möjligt att skapa bra takhöjd i baksätet. Foto: Patrik Lindgren

Renault ska dessutom försöka sälja elbilen med tre olika laddalternativ, långsamma 7 kilowatt för hemmaladdning, 22 kilowatt för hemmaladdning och publik långsamladdning samt snabbladdning upp till 130 kilowatt. Förmodligen kommer inte alla alternativen att säljas på alla marknader men snabbladdningen ska även finnas till bilar med det mindre batteriet.

Laddtiderna varierar så klart beroende på bil. Att ladda 40 mil i en 7,4-kilowatts laddbox ska klaras på åtta timmar. Med snabbladdaren tar det cirka 30 minuter att ladda 30 mils körning. Värmepump samt batterikylning och värmning förlänger räckvidden.

Jag tycker att det är ett feltänk att inte standardmontera snabbaste laddningen på alla modeller på alla marknader. Att ha bättre ladd­prestanda kommer att löna sig när bilen blir begagnad.

Bildskärmarna bildar formen av ett upp och nervänt L. Växelväljaren är gömd bakom två spakar på höger sida av ratten.
Bildskärmarna bildar formen av ett upp och nervänt L. Växelväljaren är gömd bakom två spakar på höger sida av ratten. Foto: Patrik Lindgren

När vi ändå kritiserar kan vi nämna växelväljarspaken till höger om ratten som göms bland spakarna för ljudanläggning och vindrutetorkare. Enligt Renault är det här något föraren lär sig snabbt, jag tvivlar. Inredningen domineras annars av två sammansatta bildskärmar, 12,3 tum framför ratten och 12 tum i mittkonsolen.

Skärmen är snabb, lättarbetad och under skalet finns Googles operativsystem Android Auto, precis som hos Volvo och Polestar, men på frågan om det även kommer dyka upp i andra Renaultbilar får vi inget direkt svar på. Till skillnad mot Polestar och Volvo erbjuder Renault direkt även Apple Carplay. Det finns knappar för klimatanläggningen och de är placerade direkt under bildskärmen. Enkelt och bra.

Man sitter lågt i Mégane Electric och det finns ingen öppen planlösning vid golvet som hos flera andra elbilar. För att vara en bil på 4,2 meter är det ändå bra med ben- och huvudutrymme i baksätet. Bagageutrymmet rymmer 389 liter, Mégane är i samma storlek som Volks­wagen ID.3 som rymmer 385 liter.

Ute på de danska landsvägarna imponerar Mégane Electric med en fin styrning och bra riktnings­stabilitet. Det är mycket tack vare en avancerad bakaxel samt det faktum att tyngdpunkten ligger nio centimeter lägre på elbilen jämfört med Mégane med förbränningsmotor.

Led-lampor över hela bakluckan ska skapa karaktär och uttryck.
Led-lampor över hela bakluckan ska skapa karaktär och uttryck. Foto: Patrik Lindgren

Renault har utvecklat sina förar­assistanssystem och Mégane har autobroms framåt och bakåt. Filkörningsassistenten håller bilen i rätt läge i hastigheter mellan 65 och 160 kilometer i timmen.

Renault fick äran att få visa upp den första produktionsklara el­bilen på den tillsammans med Nissan utvecklade CMF-EV-plattformen. Men de första bilarna och säljstarten för Mégane Electric kommer först våren 2022.

Läs mer: Fler biltester

Läs mer: Fler artiklar om elbilar

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt