Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-22 19:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/skansk-korgladje-i-en-liten-elbil/

Motor

Skånsk körglädje i en liten elbil

Svenska Omotion ETR är som en el-gokart, registrerad för gatan. Körupplevelsen liknar inget annat.
Svenska Omotion ETR är som en el-gokart, registrerad för gatan. Körupplevelsen liknar inget annat. Foto: Marcus Engström

Den har sitt ursprung i Kina men är vidareutvecklad i Skåne för Europa, Omotion ETR är en eldriven trehjuling där körglädje och låga kostnader kommer i första hand. Vi trycker ner oss i den lilla sittbrunnen och känner fartvinden.

Moderna bilar blir allt mer tekniskt raffinerade, ibland snudd på tråkiga. Särskilt när det kommer till det lite svårförklarade begreppet körglädje. Detta var något som initiativtagaren och grundaren av Omotion, skåningen Ola Svensson, ville ändra på när han skulle utveckla ett nytt elfordon.

– Som gammal motorcykelåkare gillar jag fartvind och frihetskänslan men såg tidigt potentialen i en trehjuling för ökad säkerhet och komfort, förklarar Ola Svensson.

För sju-åtta år sedan började Ola stämma av marknaden. Snabbt ledde sökandet till Kina och ett samarbete etablerades med tillverkaren Liqian Industry i Zhejiangprovinsen. Sedan drygt tre år är Omotion ETR verklighet.

Vägen fram till slutprodukt har varit lång och snårig, delmålet med att få den eldrivna trehjulingen EU-godkänd var stort och avgörande. I dag har Omotion lyckats sälja några ETR i Sverige och en handfull till Tyskland.

Andreas Karlin, Ola Svensson och Johan Ericsson med prototypen till nya Omotion 2.
Andreas Karlin, Ola Svensson och Johan Ericsson med prototypen till nya Omotion 2. Foto: Marcus Engström

Omotion har gjort många uppdateringar efter att kinasamarbetet nyligen avslutats. Nu importeras delar från Kina och sätts samman i liten skala på hemmaplan i trakten av Lund. Men framtidsvisionerna är större än så.

– Nästa år går vi igång med vår nyutvecklade Omotion 2 som är större och mer anpassad för europeiskt bruk men i väntan på det är ETR vår nuvarande modell, förklarar Johan Ericsson som är styrelseordförande och en av investerarna i projektet.

Man räknar med att kunna tillverka uppemot hundra Omotion 2 per år när produktionen går på full fart om drygt två år.

ETR är kort. Körglädjen är på topp men konstruktionen kräver anpassning vid snabb körning.
ETR är kort. Körglädjen är på topp men konstruktionen kräver anpassning vid snabb körning. Foto: Marcus Engström

Trehjulingen ser inte så mycket ut för världen där den står parkerad på gårdsplanen mellan stora ladugårdar och magasin, även om företagets visioner är stora. Den uppseendeväckande orangea färgen känns som ett trafiksäkert kort när vi ska ge oss ut på landsvägar. Mest liknar karossen nöjesparkers åkattraktioner. Hade man parkerat tio ETR efter varandra hade man lätt tagit dem för ett berg-och-dal-banetåg.

Batteriet väger 72 kilo och är centralt placerat bakom sittbrunnen för bästa viktfördelning. Räckvidden vid blandad körning uppges till tio mil. Laddtiden uppges till sex timmar, någon snabbladdning finns inte i nuläget.

Att äntra ETR på ett snyggt sätt är ett stycke konst. En viss form av vighet är inte fel men Ola instruerar om var jag ska placera fötter och händer för att ta plats. Rörelsefriheten är minimal, vänster knä ligger dikt an mot rörramen och mina skor fyller upp pedalstället.

Bild 1 av 2 Sittbrunnen är nästan helt öppen, allt löst flyger omkring.
Foto: Marcus Engström
Bild 2 av 2
Foto: Marcus Engström

Förarplatsen är rå med synlig rörramskonstruktion, enklast möjliga instrumentering och karosspaneler i plast. I framtiden kommer ett ställ för mobiltelefon där man via en app kan se hastighet, räckvidd, strömstyrka och batterikapacitet med mera. Ett litet vred sköter automatväxlingen av den i bakhjulet monterade elmotorn.

Att sitta med huvudet i samma höjd som övriga bilars stötfångare ger en olustkänsla vid första korsningen. Måste alla bilar köra så fort? Styrningen är obehagligt direkt men man lär sig gränserna snabbt.

70–80 kilometer i timmen är ideal­fart för ETR, högre än så river det i jacka och hjälm eftersom man sitter helt utlämnad till fartvinden. Accelerationen 0–80 kilometer i timmen uppges till sju sekunder men känns som knappt hälften. I varje skånsk by jag passerar tjoar barn och vuxna tittar glosögt efter en.

Motorn har effekt på 30 hästkrafter men har en kontinuerlig grundeffekt på mer sansade elva häst­krafter, motorn lever mest på det starka vridmomentet på 93 newtonmeter.

Vänddiametern är alldeles för stor, antispinn- eller antisladdsystem saknas men är under utveckling. Likaså låsningsfria bromsar. Det är bara några barnsjukdomar som Omotion-teamet lovar att slipa bort till modell 2.

Räckvidden tio mil är fullt tillräcklig i en så blåsig krabat som ETR, efter en dryg timmes körning vill man nämligen tråckla sig ur sittbrunnen för en bensträckare.

Ola Svensson och Johan Ericsson guidar in oss i sitt kombinerade lager/magasin/produktionsplats för att visa upp prototypen Omotion 2, som planeras att börja tillverkas under hösten.

– Sittbrunnen på Omotion 2 blir rejält mycket större eftersom bredden ökas med åtta centimeter, axelavståndet ökar med sex centimeter samtidigt som frontöverhänget förlängs med sex centimeter, förklarar Ola.

Kostnadsmässigt kommer man inte låta slutpriset skena utan lovar att nya svensktillverkade modell ”2” inte kommer överstiga 150.000 kronor.

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt