Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-06-14 18:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/svenska-eldrivna-tvahjulingar/

MOTOR

Svenska eldrivna tvåhjulingar

Eldrivna mopeder har blivit allt vanligare och nu följer de eldrivna motorcyklarna i samma spår.
Eldrivna mopeder har blivit allt vanligare och nu följer de eldrivna motorcyklarna i samma spår. Foto: Patrik Lindgren

Svenska Cake utmanar på moped- ­och motorcykelmarknaden med udda design och eldrift.

Vi provkör modellerna Kalk& och Ösa.

Om Apple hade tillverkat mopeder och motorcyklar hade de troligen liknat Ösa och Cake Kalk& som uttalas ”Kalk och”.

Svenska Cake grundades för några år sedan av Stefan Ytterborn som står bakom hjälmföretaget POC, och det förklarar det udda namnet Cake. POC står nämligen för ”Piece of cake” och det sistnämnda fick följa med till den nya satsningen.

2018 lanserades den första modellen Kalk som en eldriven terrängmotorcykel. Året därpå konverterades den för körning på allmän väg. Den fick namnet Kalk& och är den ena av två modeller vi kör i dag. Den andra heter Cake Ösa och är klassad som en moped. Det ser ut som att en snickarbänk har varit designmässig förebild, och fokus är också på funktion.

Det går att driva saker som verktyg och skivspelare med batteriet, vilket ska ge dig frihet att lämna det konventionella elnätet. Men hur ofta gör man det?

Cake Kalk Kalk& el motorcykel
Cake Kalk Kalk& el motorcykel Foto: Patrik Lindgren

Storleksmässigt påminner motorcykeln Cake Kalk& om en moped, de nätta proportionerna och den avskalade designen ger ett säreget intryck, instrumenteringen utgörs av en liten skärm som är tydlig och enkel. Endast hastighet, tripp­mätare, batterinivå och körläge visas.

Det senare är ställbart i tre lägen i två kategorier, Ride och Brake. Ride styr hur mycket motoreffekt som ska finnas tillgängligt, hur hög topphastigheten ska vara och det påverkar även räckvidden. Inställningen för broms görs i tre steg.

Redan när jag börjar rulla med Kalk& indikerar batteriet två femtedels laddnivå och hur långt jag kan ta mig ges ingen indikation alls om. Därför får jag direkt räckviddsångest då batteriet är relativt litet, med kapacitet på 2,6 kilowattimmar. Något som vid full laddning ändå ska räcka till drygt åtta mil tack vare att Kalk& är så pass lätt.

Hela motorcykeln är tillverkad av aluminium och kompositmaterial, den väger endast 62 kilo, plus 17 kilo för batteriet. Det är cirka 100 kilo lättare än de flesta standard­motorcyklar med bensinmotor. Elmotorn är placerad lågt och rakt under föraren, vilket ger en bra balans även om batteriplaceringen höjer tyngdpunkten en aning.

Den grundläggande funktionen och komponenter som elmotor, reglage och instrumentering är likadan på mopeden Ösa som på Kalk&. Även batteriet har samma kapacitet, men här i ett format mer likt ett traditionellt bilbatteri. Sadeln är bredare, vilket till en början ger bättre komfort, men även här är stoppningen hård.

Körställningen är mer avslappnad än hos Kalk& men det låga styret gör att jag lätt glider ner i en något krum position. En udda detalj är att strålkastaren som sitter monterad på den främre delen av balken alltid pekar framåt oavsett vilket håll styret pekar åt.

Cake Ösa Lite elmoped.
Cake Ösa Lite elmoped. Foto: Patrik Lindgren

Både Cake Kalk& och Cake Ösa genomsyras av hög kvalitetskänsla i detaljer. Oavsett var man tittar och klämmer så är det genomtänkt och snyggt designat.

De smala däcken på Kalk& sliter upp vatten från den blöta asfalten. Rygg, hjälm och byxor smutsas ner. Men vad gör det? Med händerna på styret är det lätt att glömma bort verkligheten en stund, men när jag vaknar till igen är det med en lätt besk eftersmak och förundran över prisbilden.

Kalk& kostar hela 140.000 kronor och mopeden Ösa kostar 75.000 kronor. För de priserna kan man köpa sig en bättre begagnad bil, eller ett halvt dussin elmopeder i normal prisklass.

Läs mer: Fler artiklar om elbilar

Läs mer: Fler tester

Ämnen i artikeln

Biltester
Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt