Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-26 09:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/toyotas-branslecellsbil-ar-lyxig-men-svar-att-tanka/

Motor

Toyotas bränslecellsbil är lyxig men svår att tanka

Bild 1 av 3 Nya Mirai ser mer ut som en lyxig Lexus än en Toyota.
Foto: Hans Berggren
Bild 2 av 3 Liten baklucka gör att Mirai inte är den bästa bilen för storhandlingen. En av gastankarna ligger under golvet.
Foto: Hans Berggren
Bild 3 av 3 Den stora bildskärmen dominerar invändigt.
Foto: Hans Berggren

Vi kör andra generationen Mirai, bränslecellsbilen från Toyota. Snabb tankning och lång räckvidd gör att biltypen kan ses som ett alternativ till elbilen. Men högt pris och dålig infrastruktur ligger fortfarande i minusskålen.

Det är elbilarna som ska ersätta bensin- och dieselbilarna och hjälpa hela transportsektorn att klara klimatmålen i Parisavtalet. De som ändå tvekar om elbilens förträfflighet anger framför allt infrastrukturen för laddning och hur svårt det är att snabbt ladda batterierna som skäl till eftertanke. För även om det pratas om nya och bättre batterier finns det en teknisk begränsning i batterierna: de blir för varma om de laddas för snabbt.

Bränsleceller som genererar el med hjälp av vätgas är det enda tydliga alternativet till batteribilarna. Vi pratar fortfarande om en bil som drivs av el men fördelen är lika snabb tankning som med bensin eller diesel, och lång räckvidd. Nackdelen är dyr produktion av bränsleceller och att det behövs ytterligare en infrastruktur för produktion och distribution av vätgas.

Vid vår provkörning av andra generationen av vätgasbilen Toyota Mirai måste bilen tankas och prepareras i Köpenhamn, sedan köras över Öresundsbron. Vi får strikta restriktioner om att provbilen måste lämnas tillbaka med tillräckligt mycket vätgas för att ta sig tillbaka till Köpenhamn och vätgasmacken där. Provkörningen äger rum på skånska småvägar och det är inga problem att hålla energiförbrukningen på en nivå som inte stressar ingenjörerna från Toyota.

Enda utsläppet från en vätgasbil är vatten – riktigt rent vatten.
Enda utsläppet från en vätgasbil är vatten – riktigt rent vatten. Foto: Hans Berggren

Mirai är längre och bredare än förra generationen och det längre avståndet mellan fram- och bakhjul, det så kallade axelavståndet, skapar ett rymligare baksäte. Trots det är det relativt trångt och lågt i tak för att vara en bil som mäter nästan fem meter. Gastanken har blivit större, vilket ger ökad räckvidd men den stjäl förstås utrymme. Tidigare var bränslecellen monterad i golvet men nu har den flyttats. Gastanken är i praktiken två tankar som ligger i en T-form under baksätet och bagage­utrymmet. Tankarnas kapacitet har ökats från att rymma 4,6 till 5,6 kilo vätgas.

Designen har förändrats radikalt och Mirai påminner nu mer om en Lexus än en lätt omritad Toyota Prius. Det är faktiskt lite märkligt att Toyota väljer att sälja Mirai som en Toyota hellre än en Lexus, koncernens toppmärke, för bilen är snudd på lyxig. Ljudnivån i kupén är lägre än tidigare, stolarna är riktigt sköna och förarmiljön uppdaterad med en 12,3-tums bildskärm. För att gilla Mirai måste du också tycka om att kliva ner i förarmiljön och omgärdas av inredningen. Det är inte alls samma öppna planlösning som i flera av de senaste elbilarna.

Trots att Mirai är nära fem meter lång är det trångt i baksätet.
Trots att Mirai är nära fem meter lång är det trångt i baksätet. Foto: Hans Berggren

Att vätgasbilen Mirai inte är en batteribil är bara delvis sant. För att motverka en fördröjning av effekten i bränslecellen finns ett litium­jonbatteri på 1,2 kilowattimmar, lite större än i första generationen. Batteriet används när du kör i väg från stillastående eller om du plötsligt gasar på och vill ha en snabb acceleration. Trots batteriet är det ändå stor skillnad på accelerationen i en Mirai jämfört med en elbil som enbart får el från ett batteri. Att det går lite lugnare från stillastående ger en behaglig och mjuk körning. Jämfört med batterielbilar har den inte heller lika kraftig motorbroms eller energi­återvinning.

Förutom designen är den upp­daterade tekniken den stora nyheten. Elmotorns effekt har ökats från 154 till 182 hästkrafter och räckvidden har ökat från 50 till cirka 65 mil. Kraften känns fullt tillräcklig och inte heller toppfartsbegränsningen på 175 kilometer i timmen är en begränsning.

Sverige är långt ifrån först i vätgasutvecklingen även om AB Volvo inlett ett samarbete med Daimler och Mercedes för att tillsammans utveckla bränslecellstekniken för tunga fordon. Samtidigt har Daimler meddelat att de i alla fall tillfälligt slutar med vätgastekniken i sin suv GLC. Sverige behöver en snabb utbyggnad av vätgasmackar för att en bil som Mirai ska bli ett alternativ till elbilarna med batteri.

Läs mer: Fler biltester här

Ämnen i artikeln

Biltester
Toyota
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt