Created with Sketch. Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-09 14:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/trang-transport-i-tidningskvarteren/

MOTOR

Trång transport i tidningskvarteren

Promenad med hinder i korsningen mellan Karduansmakargatan och Klara Södra Kyrkogata.
Promenad med hinder i korsningen mellan Karduansmakargatan och Klara Södra Kyrkogata. Foto: Lars Nyberg

Flakbilar från förr. I förgrunden en Ford FK 1250, sedermera Taunus Transit, trängs i de gamla Klarakvarteren.

En bilmodell vi har skrivit om förr är Ford Taunus och denna vecka återvänder vi till märket. Ja, till just Taunus rent av. Bilden här har vi hittat i arkivet och på dess baksida finns inte mycket mer att hämta än fotografens namn och att arkiveringen skedde den 10 januari 1959 under ämnesorden ”Distributionen/med bil 1959”.

Dagens Nyheter och Expressen står att läsa på bilens flak. Tidningarna var ännu baserade i de gamla Klarakvarteren i Stockholm. Den nya byggnaden i Marieberg låg förvisso på ritbordet men flytten dit skulle ske flera år senare.

Säga vad man vill om Norrmalmsregleringen, som brutalt ändrade stadsbilden under 1950- till 70-talen, men fotografiet här visar tydligt hur bökigt det var med transporter i stadsdelen. Biltrafiken skulle beredas plats – i dag går vi i motsatt riktning. Något som herren i rock och hatt på bilden förmodligen hade gillat. Han får stega ut från trottoaren och ta sig an snömodden på gatan för att kunna fortsätta sin promenad.

Tillbaka till Ford. I förgrunden ser vi en flakbil av modell FK. Den fick senare namnet Taunus, för att knyta an till det tyska ursprunget och flätas samman med tidigare nämnda personbil, samt tillägget Transit. FK underströk förvisso även de tyska rötterna då det var en förkortning av Ford Köln.

I fronten på bilen kan vi se modellbeteckningen FK 1250 där siffror inte står för motorns cylindervolym, som brukligt, utan bilens maxlast i kilo.

Modellen lanserades 1953 som en utmanare till Volkswagens transportbilar och var en kompakt lastare med modernt snitt. På bilden ser vi att våra konkurrenter valde större fordon med betydligt äldre aura.

Taunus Transit gick ur tiden 1965 och ersattes av en helt ny modell, en brittisk konstruktion varpå Taunus ströks i modellnamnet. Första generationen av nya Transit var, med en del uppdateringar, i produktion ända till 1986. 2013 kom den senaste generationen av modellen som i tidens anda även finns som laddhybrid.

Läs mer: Fler bilder på äldre bilar

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt