Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-02 00:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/transport-med-trubbel/

Motor

Dikeskörning trots lång och rak väg

Dikeskörning trots lång och rak väg. Huruvida det är utrunnen mjölk som ligger på marken eller gammal snö förtäljer inte historien.
Dikeskörning trots lång och rak väg. Huruvida det är utrunnen mjölk som ligger på marken eller gammal snö förtäljer inte historien. Foto: Gunnar Olsson

Goda minnen men även elände finns bland era bilbilder ni skickar till oss på DN Motor. Här är en olycka från 1940-talet på den södra infartsleden till Stockholm.

Hasse Olsson har skickat oss dessa dramatiska bilder från 1940-talets Stockholm. Det är hans far Gunnar som håller i kameran, fotograf till yrket. Ni kanske minns bilden på en gammal Nash i DN Motor den 29 augusti förra året, även den inskickad av Hasse Olsson. Den fick stor uppmärksamhet vilket gjorde att han nu grävt djupare i sin fars arkiv.

Bilderna här är två av flera som dokumenterar dikeskörningar längs Södertäljevägen, infartsleden till Stockholm söderifrån. Sträckan kring Segeltorp, där bilden är tagen, utgjordes av en två kilometer lång raksträcka som kunde vara lite väl inbjudande för de körande. Här är det en av Mjölkcentralens bilar som hamnat i diket.

– Man kan ana emblemet på dörren. Tydligen har chauffören räddat några av mjölkflaskorna som stått på flaket och på bilden står de prydligt uppställda, berättar Hasse Olsson för DN Motor.

Han ber oss också observera gengas­aggregaten på både den olycksdrabbade lastbilen och på bärgaren. Det gör att vi kan datera bilden till den första delen av årtiondet.

Observera ”grytan” i bärgningsbilens front. Ernst Nilson var återförsäljare av Volvobilar i Stockholm.
Observera ”grytan” i bärgningsbilens front. Ernst Nilson var återförsäljare av Volvobilar i Stockholm. Foto: Gunnar Olsson

– Under andra världskriget var tillgången på bensin mycket begränsad och den som fanns behövdes i första hand till försvaret och samhällsnyttiga fordon som ambulans, polis ­etcetera, berättar Hasse Olsson.

Med kol eller ved skapade man gasen och på bärgningsbilens tak kan man se extra bränsle packade i säckar. 1946 släpptes bensinen fri i landet och användningen av gengas fasades snabbt ut.

Den 28 september samma år gjordes en historisk dikeskörning på infartsleden lite längre söderut. Kung Gustav V:s Cadillac for av vägen vilket gav platsen namnet Kungens kurva. 1953 moderniserades vägen och fick dubbla körfält i vardera riktningen vilket reducerade dikeskörningarna och gjorde resan tryggare. Även för mjölktransporter.

Läs mer: Fler bilbilder från läsarna

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt