Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-07-29 12:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/tyst-duell-pa-tva-hjul/

MOTOR

Tyst duell på två hjul

Niu är betydligt vanligare på vägarna än Yadea och leder elmopedutvecklingen.
Niu är betydligt vanligare på vägarna än Yadea och leder elmopedutvecklingen. Foto: Patrik Lindgren

Elmopeden är i ropet. Vi ställer Niu MQi GT och Yadea G5 i duell. Båda moderna till stilen och med många likheter – men än fler skillnader.

Elmopeden har gått från att vara ett udda fordon till att bli i det närmaste vardagsmat. Förra året registrerades 4.654 elmopeder i landet att jämföra med 3.310 året innan, enligt siffror från Moped- och motorcykelbranschens förbund.

Därför laddar vi nu de futuristiska mopederna Niu MQi GT och Yadea G5 för en duell. Båda är tillverkade i Kina och är av klass 1 med en topphastighet på 45 kilometer i timmen. Motorer av märket Bosch monterade i bakhjulet samt skivbromsar fram och bak har de också gemensamt.

De har båda plats för en fullvuxen förare och är registrerade för en medpassagerare.

Tillverkaren Niu ligger steget före när det gäller elmopeder och representeras här av årets nya modell MQi GT. Detaljkvalitet, reglage och funktioner ligger på en hög nivå, liksom stilmedvetenheten. Niu har en app till mobiltelefonen som trumfkort med funktioner som inte ligger bilar efter. Mopeden har även automatiskt ljus, en funktion som i skymning velar mellan dags-, halv-, och helljus. Farthållare är en udda finess som låter lite galet men som är en bra funktion.

Bild 1 av 2 Två batterier hos Niu bättrar på räckvidden men stjäl utrymme. De är seriekopplade och måste jobba tillsammans för att ge full prestanda.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 2 Bakljuset hos Yadea är format som logotypen.
Foto: Patrik Lindgren

Designen är modern och sittställningen hög då hjulen mäter 14 tum. Dynan är höjd i bakkant vilket är bra för passagerare men dåligt för den långe föraren som vill sitta långt bak. Trots mopedens storlek är det ganska trångt för fötterna.

Under sadeln finns två batterier som är en anledning till det höga priset på 37.995 kronor. Fördelen är lång räckvidd men två batterier stjäl plats. Lösningen ger också hög tyngdpunkt.

Det märks när du ”lägger ner” mopeden i kurvor, men mer när du rullar omkring den för hand då det känns som att den ska tippa.

Yadea är nog ett okänt märke för de flesta. Designen hos modellen G5 är även den modern, men en vattendelare. Ful eller inte, bakom styret märks det att man har tänkt till. Displayen är av jätteformat, liksom utrymmet under sadeln som rymmer en hjälm.

Batteriet är placerat under det stora golvet och ger en låg tyngdpunkt. Luckan är lite knepig att få igen helt – vad händer om det regnar?

Dynan är rejäl och detaljkvaliteten är nästan i nivå med Niu. Fjädringsmässigt är de jämbördiga – bekväma men en aning stumma. Mest kritik får Yadea för gashandtaget, det är svårt att hålla jämn gas och färden blir lätt hackig.

Båda mopederna har effektiva bromsar som tar som de ska och de låser sig aldrig. Båda har också trygga vägegenskaper, men Yadea har här ett övertag med sin låga batteriplacering.

Bild 1 av 2 Många funktioner, gedigen känsla.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 2 Stor display dominerar hos Yadea.
Foto: Patrik Lindgren

Räckvidden då? Tillverkarna har valt olika strategier när kraften börjar sina i batteriet, därför blir det svårt att ställa siffrorna bredvid varandra. Vi kör som man gör, full fart när tillfälle ges, utan fokusering på elhushållning.

Niu når fyra mil med 50 procent av de båda batteriernas kapacitet. När 15 procent återstår går mopeden ner på sparlåga, 25 kilometer i timmen.

Totalt når vi 7,4 mil när mätaren till slut visar noll procent. Batterierna är seriekopplade så man kan inte växla från det ena till det andra.

Yadea når noll vid 4,7 mil och varnar när tio procent av batteriets kapacitet återstår.

Topphastigheten hämmas dock inte av det, även om accelerationsprestandan försämrades. Även efter ”nollan” går det att köra vidare tämligen ohämmat.

Vilken av dessa mopeder du väljer är mycket en smaksak. Niu må ha finesserna och stilen, men när vi maler ner fakta och omdömen så står Yadea G5 som segrare med sin smarta paketering och goda kvalitetskänsla till ett i sammanhanget bra pris.

Läs mer: Fler fordonstester

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt