Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-20 13:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/verkstaden-ville-byta-ut-frisk-motor/

MOTOR

Verkstaden ville byta ut frisk motor

Håkan Berggrens motor tickar på, trots dödsdom från Opelverkstaden.
Håkan Berggrens motor tickar på, trots dödsdom från Opelverkstaden. Foto: Patrik Lindgren

Den auktoriserade Opelverkstaden dömde ut Håkan Berggrens motor och föreslog ett motorbyte för 70 000 kronor. Han tackade nej och sparade 56 500 kronor.

Håkan Berggren har en dieseldriven Opel Insigna från 2016 som hade fungerat utmärkt sedan han köpte bilen av sin son för ett år sedan. Tills en dag i somras då bilen plötsligt stannade och fick bärgas till Opelverkstaden Thunbergs Bil i Gävle.

Där konstaterade man att motorn saknade kompression och att det berodde på att kamremmen hade kuggat över. Skadorna var så stora att det inte var lönt att reparera motorn.

– De sade att den bästa lösningen var att sätta i en ny motor. Jag fick pris på jobbet, det skulle kosta 70 000 kronor, säger Håkan Berggren.

I priset ingick en begagnad motor för 25 000 kronor som verkstaden kände till utan att veta hur långt den hade gått.

Håkan Berggren betalade 1 700 kronor för felsökningen men diagnosen övertygade inte honom. Han tyckte det lät konstigt att kamremmen skulle ha kuggat över då den nyligen var utbytt.

Med bilen hemma såg han att skyddskåpan var avmonterad och kamremmen verkade sitta rätt.

– Jag tog bilen på släp till Bilservice­huset som ingår i Autoexpertenkedjan. Det är ingen Opel-verkstad, men jag brukar anlita dem. De konstaterade att kamremmen som styr insugsventilerna satt rätt men att det även finns en kedja som driver avgasventilerna. Det var den som hade knäckts och behövde bytas. Jag fick också ett pris på arbetet, 13 600 kronor, berättar Håkan Berggren.

Jobbet utfördes och blev till och med 100 kronor billigare än beräknat.

– Nu har jag kört 130 mil med bilen och den fungerar perfekt. Jag vill gärna varna andra Opelägare som kanske drabbas av samma problem, och uppmana dem att inte skrota motorn i onödan utan att verkligen ha undersökt vad det är för fel på motorn, summerar Håkan Berggren sina erfarenheter.

Den enkla reparationen sparade Håkan Berggren 56 500 kronor. Thunbergs Bil menar ändå att de gav rätt råd och att kunden helt enkelt har haft en väldig tur.

– Vi skrev visserligen att kamremmen hade kuggat men vi menar att kamkedjan var av. Resultatet är detsamma, säger Stefan Isaksson på Thunbergs Bil.

Han berättar att verkstaden såg att kedjan var av och i nio fall av tio betyder det att kolvarna har slagit i de öppna ventilerna. Att riva ner motorn för att kontrollera vilka skador som har uppkommit lönar sig inte på moderna motorer. Speciellt inte i dieselmotorer.

– Jag skulle snarast säga att i 99 fall av 100 är skadorna så omfattande att det inte lönar sig att reparera. Kunden har helt enkelt haft en väldig tur, säger Stefan Isaksson.

Men Bilservicehuset gjorde en annan bedömning.

– Vi kollade att kamremmen satt rätt och sedan tog vi av ventilkåpan och såg att kamkedjan var av, säger Daniel Westlund, verkstadschef på Bilservicehuset.

Daniel Westlund, ägare av Bilservicehuset, menar att det var naturligt att reparera motorn.
Daniel Westlund, ägare av Bilservicehuset, menar att det var naturligt att reparera motorn.

Avgasventilerna var hela och hade rätt spel. De kontrollerade även förbränningsrummet med kamera och inga synliga skador fanns på kolvar och ventiler. Eftersom en kedjesats är relativt billig var det värt att först pröva om motorn skulle gå bra efter ett kedjebyte.

– Kunden hade tur i det här fallet, det räckte med kedjebyte. Men även om vi hade behövt byta ett par ventiler eller i värsta fall behövt renovera topplocket så hade det blivit betydligt billigare än att byta motor, säger Daniel Westlund.

Är det vanligt med kedjebrott på de här motorerna?

– Jag vet inte om det är vanligt på de här motorerna. Vissa märken, till exempel Volkswagen, har haft mer problem med kamkedjor. Generellt sett brukar det vara kamremmar som går, och då är det nästan alltid motorbyte som gäller, berättar Daniel Westlund.

Håkan Berggren är väldigt nöjd med jobbet som gjordes av Bil­servicehuset, men är fortfarande irriterad på den auktoriserade Opel-verkstaden.

– De tog 1 700 kronor för felsökningen men vägrar betala tillbaka pengarna, trots att de inte hittade felet, konstaterar Håkan Berglund.

Läs mer: Fler artiklar från DN Motor

Ämnen i artikeln

Opel
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt