Volvos kombimodell V70 gick ur produktion 2016. Men den sista versionen från 2012 och framåt är ännu ett smart köp. Den saknar förvisso de senaste tekniska finesserna, men när det kommer till att fungera i vardagen så är den fortfarande attraktiv.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-02 00:19
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/volvo-v70-fortfarande-ett-tryggt-kop/
Volvo V70 – fortfarande ett tryggt köp
Vilken bil behöver du egentligen för att fylla dina vardagsbehov? Det är långt ifrån självklart att köpa bara precis det som man verkligen behöver. Utbudet i bilbranschen är det yttersta beviset på att man köper bil med hjärtat och väljer olika, vilket är bra. Om vi alla åkte samma bil skulle trafikbilden vara tråkig.
Volvo V70 är på många sätt den moderna urtypen av en bil som erbjuder precis det som de flesta av oss egentligen behöver för att klara vardagen, och ingenting mer.
Den rymmer fem personer, den har ett vettigt bagageutrymme, hyfsad komfort och, mot slutet av sin livstid, även utrustad med en riktigt trevlig fyrcylindrig dieselmotor oftast kombinerad med en lika trevlig åttaväxlad automatlåda.
På något sätt har de flesta i Sverige någon gång korsat väg med en Volvo V70. Antingen genom ägande, eller så har någon man känner haft en. Eller kanske åkt taxi i en. Eller rent av suttit i baksätet på en polisbil av modellen.
Vi koncentrerar oss på de sista årsmodellerna av V70 generation två, närmare bestämt från uppdateringen 2012 fram till nedläggningen av modellserien 2016. Den suvliknande XC70 kom att tillverkas något längre, men vi lämnar den därhän för den här gången. När V70 II lanserades fick den en del kritik för att inte vara samma typ av laståsna som föregående modeller. Men när vi nagelfar vår testdata från tiden så inser man att V70 hade lika stort bagageutrymme som konkurrenterna Audi A6 eller BMW 5-serien. Med dagens mått mätt står den sig bra. Det ryms 575 liter med uppfällt baksäte respektive 1 600 liter med baksätet fällt.
Kritiken mot V70 II riktade sig mycket kring det faktum att Volvo inte nådde hela vägen fram för att bli lika bra som de lyxigare utmanarna från Tyskland. Något som kommande modeller XC90, XC60, V90 och V60 skulle råda bot på.
V70 var aldrig lika involverande och trevlig att köra. Den var och är fortfarande bekväm, allra helst utrustad med den fyrcylindriga dieselmotorn i så kallat D4-utförande kombinerad med den åttaväxlade automatlådan.
Fördelen med V70 II är att i stort sett alla verkstäder, mer eller mindre, kan sköta om dem. Du behöver inte gå till märkesverkstaden och betala deras ofta höga timpriser – det finns goda kunskaper om hur man håller V70 vid liv utanför deras väggar. Men det är inte självklart att hitta en V70 som rullat få mil och har behållit fräschören, du kanske får leta lite om det är en riktigt fin bil du är ute efter.
De flesta större bekymmer som drabbat V70 II 2012–2016 och som lett till återkallelse har faktiskt skett efter att modellen lades ner. Så sent som sommaren 2020 meddelade Volvo att de satte i gång sin största återkallelse någonsin som omfattade drygt 2,1 miljoner bilar över hela världen. Av dessa återfinns 412.000 i Sverige.
Orsaken till återkallelsen är en vajer till säkerhetsbältet. Under 2019 återkallades 37.000 dieseldrivna bilar i Sverige, däribland V70, då en bränsleslang kunde uppvisa sprickbildning inifrån.
2016 återkallades just D4-bilar på grund av mjukvarubekymmer. Så det är viktigt att undersöka bilens historik noggrant.