Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-02 00:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/motor/volvo-v70-fortfarande-ett-tryggt-kop/

Motor

Volvo V70 – fortfarande ett tryggt köp

Bild 1 av 2 En inkörd V70 II D4 kan gå riktigt snålt och har samtidigt vardagsfriska prestanda.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 2 Det går att hitta billiga Volvo V70, men då har de gått långt. Hög prisbild för dessa äldre bilar.
Foto: Glenn Lindberg

Volvos kombimodell V70 gick ur produktion 2016. Men den sista versionen från 2012 och framåt är ännu ett smart köp. Den saknar förvisso de senaste tekniska finesserna, men när det kommer till att fungera i vardagen så är den fortfarande attraktiv.

Vilken bil behöver du egentligen för att fylla dina vardagsbehov? Det är långt ifrån självklart att köpa bara precis det som man verkligen behöver. Utbudet i bilbranschen är det yttersta beviset på att man köper bil med hjärtat och väljer olika, vilket är bra. Om vi alla åkte samma bil skulle trafikbilden vara tråkig.

Volvo V70 är på många sätt den moderna urtypen av en bil som erbjuder precis det som de flesta av oss egentligen behöver för att klara vardagen, och ingenting mer.

Den rymmer fem personer, den har ett vettigt bagageutrymme, hyfsad komfort och, mot slutet av sin livstid, även utrustad med en riktigt trevlig fyrcylindrig dieselmotor oftast kombinerad med en lika trevlig åttaväxlad automatlåda.

Bild 1 av 2 Sköna stolar och förarmiljö. Bra vred till klimatanläggning.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 2 Många små knappar på mitt­konsolen.
Foto: Glenn Lindberg

På något sätt har de flesta i Sverige någon gång korsat väg med en Volvo V70. Antingen genom ägande, eller så har någon man känner haft en. Eller kanske åkt taxi i en. Eller rent av suttit i baksätet på en polisbil av modellen.

Vi koncentrerar oss på de sista årsmodellerna av V70 generation två, närmare bestämt från uppdateringen 2012 fram till nedläggningen av modellserien 2016. Den suvliknande XC70 kom att tillverkas något längre, men vi lämnar den därhän för den här gången. När V70 II lanserades fick den en del kritik för att inte vara samma typ av laståsna som föregående modeller. Men när vi nagelfar vår testdata från tiden så inser man att V70 hade lika stort bagageutrymme som konkurrenterna Audi A6 eller BMW 5-serien. Med dagens mått mätt står den sig bra. Det ryms 575 liter med uppfällt baksäte respektive 1 600 liter med baksätet fällt.

Kritiken mot V70 II riktade sig mycket kring det faktum att Volvo inte nådde hela vägen fram för att bli lika bra som de lyxigare utmanarna från Tyskland. Något som kommande modeller XC90, XC60, V90 och V60 skulle råda bot på.

V70 var aldrig lika involverande och trevlig att köra. Den var och är fortfarande bekväm, allra helst utrustad med den fyrcylindriga diesel­motorn i så kallat D4-utförande kombinerad med den åtta­växlade automatlådan.

Bild 1 av 2 Brett och lättlastat bagageut­rymme kännetecknar Volvo V70.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 2 Instrumenteringen kan visas i tre olika färgteman.
Foto: Glenn Lindberg

Fördelen med V70 II är att i stort sett alla verkstäder, mer eller mindre, kan sköta om dem. Du behöver inte gå till märkesverkstaden och betala deras ofta höga timpriser – det finns goda kunskaper om hur man håller V70 vid liv utanför deras väggar. Men det är inte självklart att hitta en V70 som rullat få mil och har behållit fräschören, du kanske får leta lite om det är en riktigt fin bil du är ute efter.

De flesta större bekymmer som drabbat V70 II 2012–2016 och som lett till återkallelse har faktiskt skett efter att modellen lades ner. Så sent som sommaren 2020 meddelade Volvo att de satte i gång sin största återkallelse någonsin som omfattade drygt 2,1 miljoner bilar över hela världen. Av dessa återfinns 412.000 i Sverige.

Orsaken till återkallelsen är en vajer till säkerhetsbältet. Under 2019 återkallades 37.000 dieseldrivna bilar i Sverige, däribland V70, då en bränsleslang kunde uppvisa sprickbildning in­ifrån.

2016 återkallades just D4-bilar på grund av mjukvarubekymmer. Så det är viktigt att undersöka bilens historik noggrant.

Läs mer: Fler biltester

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt