Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-07 01:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/efter-larmet-i-dn-securitas-medger-regelbrott-i-sms-till-personalen/

Nyheter

Efter larmet i DN: Securitas medger regelbrott i sms till personalen

Göteborg Landvetter Airport öster om Göteborg är Sveriges näst största och servar över sex miljoner passagerare per år. Foto: Kalle Sanner/Swedavia

I ett sms medger cheferna på Securitas att tidsgränsen för hur länge personalen får sitta vid röntgenapparaterna på Landvetter flygplats säkerhetskontroll överskrids. Medgivandet framgår av ett utskick fyra timmar efter att DN publicerat anställdas vittnesmål.

Medgivandet från arbetsledningen för Securitas Sverige, företaget som sedan 1 maj ansvarar för säkerhetskontrollerna på flygplatsen, står i direkt kontrast till vad ledningen svarade när DN nyligen ställde frågor.

Sms:et till personalen skickades ut kl 15.31 på måndagen. Sen förmiddag samma dag hade DN publicerat en artikel där två av de anställda röntgenskärmoperatörerna, som har till uppgift att se till att inga farliga föremål göms i bagage som tas ombord på flygplanen, berättade om hur de upplever att regelverket om att sitta max 20 minuter åt gången vid röntgenskärmen närmast rutinmässigt bryts.

Här är sms:et som arbetsledningen för Securitas på Landvetter skickade ut till personalen klockan 15,31 på måndagen, omkring fyra timmar efter att DN:s artiklar publicerats.

– Vi ska egentligen bytas ut var 20:e minut vid röntgenskärmarna, men vi får ofta sitta i flera timmar i sträck. Till slut flyger bilderna bara förbi, grejer som egentligen ska kollas upp släpper man när man suttit för länge, sa en i säkerhetspersonalen.

På frågan om det inte finns något tekniskt system som ska göra det omöjligt att sitta längre än 20 minuter – den tidsperiod som myndigheten Transportstyrelsen satt upp – svarade denne:

 – Jo, du får en notis om att du ska logga ut, men då trycker man bara bort den och fortsätter. 

På frågan om vad cheferna säger om det, svarade operatören:

– Alla vet att det är så det går till, det är mer en typ av arbetssätt. 

En annan operatör sa:

– Jag sitter vid röntgen konstant. På en arbetsdag sitter jag kanske fem timmar där. Det händer varenda gång att man sitter längre än 20 minuter. Nyligen satt jag tre timmar i sträck för att ingen annan hade röntgenkompetens. De försöker väl göra så att minst två har röntgenkompetens i ett och samma flöde, men det känns som att majoriteten nu inte har den kompetensen och det beror ju på alla som har slutat.

På frågan om hur man påverkas av långa pass vid röntgenskärmen svarade denne:

– Ögonen börjar vattnas, de blir rödsprängda, jag ser inte vad som kommer på skärmen. Jag har fått säga till att nu måste jag bara få byta. 

Securitas kommenterade uppgifterna från operatörerna genom avdelningschefen på Landvetter, Mikael Bengtsson. Han skrev:

”Det stämmer inte. Det finns system som övervakar vilken arbetsuppgift man har och som påtalar när 20 minuter har gått. Naturligtvis kan händelser påverka vilken position man har i några minuter extra, men att man fastnar på sin position i flera timmar stämmer inte.” Vidare skrev han att ”säkerhetskontrollen på Landvetter fungerar som den ska i dag, och säkerheten har aldrig varit bristfällig.”

Men sms-utskicket till personalen, som alltså sändes ut cirka fyra timmar efter att artiklarna publicerades, talade i stället om att ”många överskrider maxtiden”.

Sms-texten, som GP först publicerade, löd i sin helhet: 

”Hej. Förtydligande kring vikten om att sitta max 20 minuter vid röntgen i passagerarflöden. Enligt dagens röntgenstatistik överskrider många maxtiden. F o m i morgon tisdag 12/11 kommer vi dagligen följa upp samtliga inloggningar samt vidta åtgärder med omedelbar avstängning från röntgen och samtal med berörd personal.

M v h Arbetsledningen”

En av de operatörer som DN varit i kontakt med efter sms:et gått ut säger att ”det som vanligt är vi kontrollanter som ska straffas, men om vi blir låsta vid röntgen kommer det till slut inte finnas någon som kan sitta. Vi sitter ju där för att det inte finns personal med kompetens”.

DN har även tagit del av meddelanden som olika anställda har skrivit till kolleger efter arbetsledningens sms. En skriver: ”Att de fortsätter så nonchalant avfärda personalens röster (...). Det är som Peter Åkesson säger, värdelöst ledarskap”.

Nämnde Peter Åkesson är ombudsman för fackförbundet Transport och talade i DN-artikeln om vad han upplevt som både bristande arbetsledning och en tystnadskultur.

En annan medarbetare skriver om de interna reaktionerna efter DN-artikeln: ”Det viktigaste NN (chefens namn, DN:s anm) hade att säga till oss i dag är att den som utgett till tidningen att vi roterar var 20e min har begått ett stort sekretessbrott, inte typ ”hur mår ni?”.

DN sökte på tisdagskvällen företagets ledning för en kommentar till de olika beskeden till DN respektive personalen. Securitas Sveriges vd Joachim Källsholm skriver i ett mail: ”Jag kan tyvärr inte uttala mig om sms:et som du refererar till då jag inte är informerad om innehåll och vem som skickat det. Så jag får hänvisa till vår presskontakt, så kommer han att svara i vederbörlig ordning.”

Presskontakten har dock när denna text publiceras inte gått att nå. 

Det är statliga Swedavia som äger Landvetter flygplats och som fram till 1 maj i år självt hanterade säkerhetskontrollerna. Apropå Securitas nya besked om regelbrotten vid röntgenstationerna säger säkerhetschefen på Landvetter Ann Jacobsson till DN:

– Från Swedavias håll är vi medvetna om att det stundtals varit ansträngt läge med bemanningen på säkerhetskontrollen på Landvetter. Vi välkomnar att Securitas nu tar krafttag för att få bukt med situationen och vi kommer att föra en kontinuerlig dialog med Securitas och noga följa upp så att regelverk och avtal följs. Säkerhet är vår högsta prioritet.

Tror du på att Securitas arbetsledning inte känt till att operatörerna har suttit längre än 20-minutersgränsen?

– Jag stannar vid den här kommentaren. Vi för som sagt en kontinuerlig dialog med företaget. 

Transportstyrelsen sätter upp regelverken för säkerhetskontrollerna och genomför inspektioner. När DN ställde frågor inför artiklarna som publicerades under måndagen svarade myndighetens sektionschef Andreas Holmgren att man av hänsyn till sekretess ”inte kommenterar resultat eller brister från tillsyner”, men också att ”vi har förtroende för det säkerhetsarbete som bedrivs på Landvetter.”

DN sökte på tisdagskvällen Holmgren för en kommentar till de nya uppgifterna. Kommunikatören meddelade att Holmgren återkommer efter att ha stämt av med medarbetarna som handhar dessa frågor.